Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hjelp - de jukser


Guest Gudrun Gjest

Har du noen gang jukset til eksamen, hjemmeeksamen , eller annet arbeide ved skolen?  

28 members have voted

  1. 1. Har du noen gang jukset?

    • Eksamen
      0
    • Hjemmeeksamen
      0
    • Annet skolearbeid
      3
    • Har aldri jukset
      26


Recommended Posts

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply
Guest wondergirl

Det var ikke tilfeldigvis studenter på HiN som denne tråden startet med? har fått et par SMSer, og dette høres veldig kjent ut ja. På tide at noen ordner opp i dette. Det er ikke første gang. Sikkert ikke siste heller. Det var forresten et godt forslag fra Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_anne_*

Enig, jeg tror også at vi sykepleiere/studenter trenger å ta slikt mer alvorlig selv også. Det er mye tisking og visking i gangene på skolene, men få som faktisk gjør noe med det. Kanskje noen burde starte en kampanje mot juksing på høgskolene. Noe liknende som fotballgutta har, MOT, som står på alle drakter osv. Det er et paradoks at de aller fleste fordømmer juksing, men er samtidig ikke villig til å løfte en finger for å hindre det.

Link to comment
Share on other sites

Det er en god tanke. Kanskje noe for studentorganisasjonene å ta en nærmere titt på. Hvis det blir satt et annet fokus på dette problemet i stedet for bare trusler i skolereglementene tror jeg nok det vil bidra til å redusere juksingen. Jeg tror at juksingen kommer til å øke i takt med at inntakene til sykepleiestudiet må øke for å holde tritt med behovet for sykepleiere. Da kommer inntakskravene i realiteten til å gå ned, og man får flere studenter som får problemer med å følge undervisningen, og som dermed må jukse for å klare eksamenene.

Link to comment
Share on other sites

Det er en tanke som det er verdt å gå videre med, og jeg kommer til å ta det opp ved en passende anledning. Håper andre kan gjøre det også så kanskje vi i fellesskap kan få gjort noe med dette problemet. Men husk, selv om det er høgskolene i Oslo og Narvik som er nevnt i denne tråden så lang i alle fall, så er nok juks et problem ved de fleste skolene.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal vi være så snille med de som jukser? De lurer lærerne! De lurer sine medstudenter og venner! De lurer systemet! Og til slutt, de lurer sine pasienter som har tillit til at de bli behandlet av en sykepleier som vet hva hun gjør, men som i virkeligheten bare er BLØFFMAKERE!! og som også kan være livsfarlige for sine pasienter. Ingen grunn til å være snille med slike folk. FÅ DEM VEKK!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_Anita_*

Hvorfor ikke begge deler? Selvsagt er det bare å sparke juksere dit pepperen gror, enten det er i Narvik, Oslo eller uansett hvor ellers. Men man må jo samtidig på sikt gjøre noe for å få bukt med juksingen så langt det lar seg gjøre, og så får man sparke ut de som likevel jukser. Noe av det første man lærer er pasientsikkerhet - og hva er vel viktigere enn å ha kvalifisert helsepersonell. Hvem ville reise med fly om piloten hadde jukset seg til sertifikatet? Jeg bare spør?

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt skal jukserne taes, det er vil ingen som er uenige i det. Men man kan ikke ta de med alle midler. man må ta hensyn både til rettssikkerhet og pasientsikkerhet på en gang. Og her har det vært mye fokus på studentene, hva med de som er ferdige med studiet og allerede er i jobb, og som jukset underveis. de er også en fare for pasientene. Men jeg synes at man lar det gå for langt før man konfronterer studenter med juks. Mange sier at " det var bare en liten ting, og bare en gang", men det er ikke en liten ting. Det er en STOR ting. Og her må skolene bli flinkere til å ta tak i rykter og påstander om juks. Både for å ta de som jukser,, og for å beskytte de som ikke jukser.

Link to comment
Share on other sites

Dreier denne saken ( opprinnelige innlegget ) seg om den oppgaven som gjaldt en person som hadde skrevet at handycappede barn ikke burde få leve, som var på flere høgskoler for en stund siden? ( Det var mye diskusjon allerede da, i sykepleieforbundet bl.a, også spørsmål om skikkethet til yrket osv)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er den. Tror det var mange skoler som brukte den som etikkoppgave. For de som ikke har gjettet det enda: Oppgaven gikk ut på at man skulle skrive hva man mente om en student som i en oppgave hadde skrevet at handicappede barn ikke burde få leve. Han visste da at læreren hadde et handicappet barn. Var denne studenten skikket til å være sykepleier, eller kom han i alvorlig konflikt med sykepleieetikken?

Link to comment
Share on other sites

Flere har skrevet at man må passe på å beskytte de som IKKE jukser. Antakelig skrevet at ærlige mennesker som ikke vil bli innblandet i juks. Men, de som ikke jukser må da ha et visst ansvar for å beskytte seg selv ved å melde fra? Dersom de som ikke jukser ikke melder fra når de vet om andre som jukser, fordi de ikke bryr seg eller fordi de ikke vil bli innblandet, kan de da bare ta avstand fra juks? Blir ikke det som å se på en person som kjører bil i fylla uten å melde fra, men samtidig fordømme fyllekjørere? Det er da noe som heter integritet?

Link to comment
Share on other sites

Guest førsteklassing

hvis en hel basisgruppe jukser og leverer inn en oppgave de ikke har skrevet selv så er det selvfølgelig juks. Er det bare det, eller er det noe mer? Jeg tenker da på blant annet loggen for arbeidet som er gjort. Hvis man ikke har skrevet oppgaven selv, så skriver man vel ikke det i loggen går jeg ut fra. Da må man jo lyve i loggen også. Er det også juks, eller er det forfalskning eller noe annet sånt?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det må være dokumentforfalsking. Man lager et dokument, loggen, og skriver datoer, klokkeslett, hvem som var til stede, hva som ble gjort + +, ( i alle fall om det gjøres på vanlig måte), for å levere dette til læreren som dokumentasjon på hvordan man har jobbet. Er ikke det dokumentforfalskning så vet ikke jeg!!!!!!!!!! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest teachernurse

Nei, det bør du nok ikke prøve på!!

 

Det er selvsagt en ganske stor forskjell. Ved "vanlig" juks som du sier så skriver man et svar, på en eller annen måte, som man ikke har arbeidet seg frem til selv. Når man i tillegg produserer en logg, som gjennomgående har falske opplysninger, så er man virkelig ute på ville veier. Det kan være mange grunner til at man skriver et svar som man har fått fra andre, og jukser på den måten. ( ingen grunner er akseptable selvfølgelig ). Men når man med vitende og vilje setter seg ned og produserer et dokument som er ment å dokumentere arbeidsinnsatsen som er lagt i en oppgave, og innholdet er fullstendig feil slik det må være dersom man ikke har skrevet oppgaven selv, da er det SVÆRT alvorlig!!!

Link to comment
Share on other sites

Det kan få alvorlige konsekvenser for de som jukser,ja,

 

Her er et utklipp fra juks hos BI-studenter :

 

80 BI-studenter mistenkes for eksamensjuks

 

Så mange som 80 studenter ved BI mistenkes nå for å ha jukset på en hjemmeeksamen i bedriftsøkonomi. Skolen mistenker at flere av studentene har samarbeidet, og at en del har hentet hele besvarelser fra Internett.

 

Den aktuelle eksamenen var et grunnkurs i bedriftsøkonomi, som er obligatorisk for de fleste BI-studenter.

 

Saken skal behandles av en intern klagenemd ved BI, som vil avgjøre hver av de 80 tilfellene individuelt. De aktuelle studentene får i den forbindelse anledning til å komme med en skriftlig uttalelse hvor de legger fram sin side av saken. Uttalelsen vil bli en del av grunnlaget for nemdas avgjørelse.

 

I følge BI er det mest sannsynlig at de som eventuelt blir funnet skyldig i juks får "lovens mildeste straff", som i Universitets- og høyskoleloven er annullering av den aktuelle eksamen. Den strengeste straffen loven gir rom for er utestengelse fra alle høyere utdanningsinstitusjoner i Norge i to år, men kilde ved BI tror ikke en så streng reaksjon vil bli brukt i denne saken - dersom studentene blir funnet skyldige.

 

Vanligvis har BI omkring 15-20 tilfeller av juks eller mistanke om juks i året, og et tall på 80 ved én eksamen er derfor noe av det sjeldne. Skolen ønsker ikke å spekulere i hvorfor tallet er så høyt denne gangen.

 

http://radiorevolt.no/rev/news.php?news_id...meny=programmer

Link to comment
Share on other sites

Guest teachernurse

Når det gjelder hvilke saksbehandling så er forrige post en god indikasjon på hvordan slike saker bør, og skal behandles. Når det gjelder straff så er utvisning fra studiet enten permanent eller i en periode, f.eks et år, ganske vanlig. Kanskje mest for en periode. Men, en sykepleiestudent som blir utvist for juks får kanskje også et forklaringsproblem når det skal søkes jobb. Selv om det er mange sykepleiere er det likevel et forholdsvis lite miljø, om med SMS og epost går ryktene fort, så finn for all del ikke på noe slikt!!!

 

Hvorfor det ikke har vært noen reaksjon fra HiN er ikke lett å si. Dersom det som beskrives er riktig så burde det selvsagt vært det. Grunnene kan være mange. Alt fra at man ikke vil ta tak i det, til at ansvarshavende har vært borte fra jobb og det bare har blitt liggende. Jeg tror vi får overlate det til skolen der det hører hjemme og ikke gi oss ut på slike gjetninger her.

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_anette_*

Det skjer tydeligvis ikke bare på Høgskolen i Narvik, men selv i de beste familier. Se her:( hentet fra UNIVERSITAS.NO

 

 

 

 

I en protokoll lagt ut av fakultetsstyret ved Det medisinske fakultet (MED) 26. februar, omtales en mistanke om juks blant elleve doktorgradsstipendiater ved fakultetet. Sigbjørn Fossum, prodekan for forskning ved Det medisinske fakultet, forteller at dette dreier seg om plagiering fra nettet, i forbindelse med en hjemmeoppgave på et obligatorisk engelskspråklig kurs i vitenskapsteori og medisinsk etikk.

 

- Kurset ble til dels fulgt av utenlandske stipendiater som ikke var så gode i engelsk. For flere av disse, men også for noen norske stipendiater, var besvarelsene påfallende velformulerte. Gjennom å bruke søkemotorer fant sensor fram til nettsider som det var blitt direkte kopiert fra, sier han.

 

Det er uansett både norske og utenlandske stipendiater som er mistenkt i saken. Noen hadde oppgitt ufullstendige referanser, mens andre ikke oppga referanser i det hele tatt. Saken ble sendt inn til Den sentrale klagenemnd ved Universitetet i Oslo (UiO) i mars, og skal behandles i slutten av april.

 

Klagenemnda kan ved eksamensfusk for vanlige studenter beslutte å annullere eksamen og utestenge studenten i ett eller to semestre.

 

- Vi tar denne saken alvorlig, sier dekan Finn Georg B. Wisløff ved MED.

 

MANGLER REGELVERK

Dekanen sier at UiO mangler et helhetlig regelverk for hvilken status eksamenene på forskerkurs skal ha, samt mulige sanksjoner ved eksamensfusk.

 

- Denne saken vil bidra til at et regelverk kommer på plass. Forskningsavdelingen jobber med dette, sier Wisløff.

 

Ifølge Wisløff ble stipendiatene opplyst om at de aldri skal kopiere fra andres tekster i egen forskning, uten å oppgi referanser. De var likevel usikre på hvorvidt dette også gjaldt for hjemmeoppgaven, sier han.

 

- Noen av stipendiatene har påberopt seg at de ikke trodde dette gjaldt for hjemmeoppgaven. Enkelte var fornøyd med presise formuleringer de fant på nettet, og ville bruke dem, forteller Wisløff.

 

Innenfor naturvitenskapelige fagområder må ofte ønsket om selvstendige formuleringer veies mot presis språkbruk, så problemstillingen blir mest mulig konsist løst, ifølge prodekan Fossum.

 

- Ved intervjuer med stipendiatene, ikke minst dem med svake engelskkunnskaper, kom det fram at de blant annet hadde hatt dette i tankene, sier han.

 

IKKE NØDVENDIG

Stian Østland, medisinstudent og leder for studentutvalget på MED, mener det er kritikkverdig at universitetsledelsen ikke har tatt høyde for at også ph.d-studenter kan jukse, og viser til avsløringen av lege Jon Sudbøs forskningsfusk i 2006.

 

- De burde være klar over at eksamensfusk også kan forekomme på doktorgradsnivå. Det at universitetsledelsen ikke har utarbeidet et regelverk for dette etter Sudbø-saken, er svakt.

 

Haakon Breien Benestad, prorektor ved UiO, tror ikke stipendiatene har tatt regelverket helt på alvor. Han mener uansett at det er unødvendig med et felles regelverk for ph.d-eksamener ved UiO.

 

- Doktorgradsutdannelsen dreier seg først og fremst om forskning og publisering, ikke om å avlegge eksamener. For mange ph.d.-studenter er disputasen en slags eksamen. Hvis en forsker sender inn en artikkel til et internasjonalt tidsskrift, vil to eller tre personer gå gjennom artikkelen før den kommer på trykk, slik det skjer med artiklene som skal inn i avhandlingen, sier han.

 

Benestad, som selv er professor i medisin, understreker likevel at dette er en stygg sak.

 

- Det er nesten grotesk at det mistenkes fusk på en eksamen i etikk, sier han.

 

- Men du mener ikke det er kritikkverdig at universitetet ikke har et regelverk for doktorgradsstipendiatenes eksamener?

 

- Nei, og hvis det i det hele tatt trengs et slikt regelverk, må det utarbeides for hvert enkelt fakultet, sier han.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_Mette_*

Hva er det som skjer i mitt kjære yrke? Jeg sitter her med kaffekoppen min og leser og lurer på hva som skjer. Jeg er skremt! Etter snart 15 år som sykepleier trodde jeg at jeg hadde god innsikt i hva som rører seg både i utdanningen og i arbeide. Så feil kan man ta. Det ser ut som om juks har blitt en akseptabel måte å få seg en sykepleierutdanning på. Kan det virkelig være sant? Er jeg naiv som tror at mennesker vil bli sykepleier for å hjelpe syke mennesker, og å gi den beste pleie man kan? I stedet så virker det som om at det for mange er om å gjøre å få seg en sykepleierutdanning så enkelt som mulig uten tanke på at de man skal pleie skal få så faglig god pleie som mulig?

 

Jukse på gruppeoppgaver, til og med i etikk? Ikke bare sykepleiestudenter, men til og med forskere gjør det! Hvor skal dette ende? Hva slags folk er det vi får som nyutdannede sykepleiere på sykehusene rundt omkring? Hvordan skal vi kunne stole på at en nyutdannet kan det papirene sier?

 

Selvsagt gjelder ikke dette alle. Men tydeligvis alt for mange! Og med den sykepleiemangelen som er, og for ikke å snakke om det som kommer i løpet av noen få år. HJELP!! SNUFS!

 

 

Hilsen en sliten, skuffet og bekymret avdelingssykepleier, Oslo

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_Anita_*

Høgskolen i Oslo, Høgskolen i Narvik, Universitetet i Oslo, og sikkert mange andre steder også. Hvor i all verden er kontrollen hen? Hvorfor gjør ikke skolene noe med problemet i større grad? Jeg vet det er innført bruk av programvare som oppdager plagiering, men hva med annen juks? Det virker som om skolene ikke vil se hva som foregår. Det tar seg vel dårlig ut på en eller annen statistikk dersom mange blir tatt for juks på en skole. På tide med en holdningsendring hos skolene også kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Holdningsendring, tror jeg er svaret. I alle fall på lang sikt. På kort sikt tror jeg det må til en mer tvungen holdningsendring gjennom mer kontroll og stenge reaksjoner. Og da mener jeg holdningsendringer på alle nivåer fra studenter til rektorer. Dette problemet må taes mye mer på alvor enn det som gjøres nå. Jeg har på følelsen at det er så mye juks at det ikke lenger ses på som juks. Grensene for hva som er akseptabelt flyttes feil vei, og det samme gjør holdningene. Men, noe må gjøres før det er for sent.

Link to comment
Share on other sites

Hei moderator/administrator. Det kunne vært interessant med en liten avstemning her hvis det er mulig å sette opp. Bare et enkelt spørsmål: Har du noen gang jukset ved eksamen, hjemmeeksamen, eller annet arbeide ved skolen. To svarmuligheter: JA eller NEI.

 

Det er så mange som leser denne tråden at det burde være mulig å få en nogenlunde statistikk.

Link to comment
Share on other sites

Hei moderator/administrator. Det kunne vært interessant med en liten avstemning her hvis det er mulig å sette opp. Bare et enkelt spørsmål: Har du noen gang jukset ved eksamen, hjemmeeksamen, eller annet arbeide ved skolen. To svarmuligheter: JA eller NEI.

 

Det er så mange som leser denne tråden at det burde være mulig å få en nogenlunde statistikk.

 

Hei,

 

Jeg kan godt lage en slik avstemning. Men for å stemme må man være medlem. Årsaken er at man på den måten sikrer at hver person kun stemmer en gang.

Når du har stemt engang, sperres det for å stemme flere ganger.

Jeg vet jo ikke om noen av dere er medlemmer her da ;) Men hvis dere ikke er det så er det jo bare å melde seg inn, man kan jo fortsatt skrive som gjest her om man ønsker å være anonym i denne diskusjonen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy