Jump to content
Sykepleiediskusjon

Dråpesmitteisolering, hvorfor ikke nødvendig med hette?


Cathrine

Recommended Posts

Ved dråpesmitteisolering er det vanligvis ikke nødvendig med hette. Dette har jeg aldri forstått, for det må da fort kunne feste seg dråper til håret som man etterpå bringer med seg videre til andre pasienter og kunne gi opphav til en indirekte kontaktsmitte.

Man regner jo med at alle flater som er nærmere pasienten enn en meter kan bli infisert, derfor skal man ha på seg munnbind og visir, men hvorfor ikke hette?

Link to comment
Share on other sites

Har aldri opplevd at andre pasienter har blitt smittet selv om vi ikke bruker hette på dråpesmitte. Det er jo som regel ved direkte inhalering det smitter.. Mange mikrober dør raskt, med smittsomme mikrober (TBC, MRSA) har vi ofte pas på isolat med undertrykk, så da er smittefaren liten. Mange mikrober er også "tunge" og faller relativt raskt til bakken, blir ikke sittende i håret og drysse med på neste pas.

Visir bruker vi ikke fast, det må evt være om det er fare for blodsprut el.

Vi er imidlertid nøye på at de som har svært smittsomme pasienter ikke har immunsuprimerte pas på samme tid.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar ;)

Du har sikkert rett, men likevel klarer jeg ikke å se logikken i dette....

Siterer her fra Rikshospitalets sider for å forklare hva jeg mener:

 

Dråpesmitte: Vil normalt bare kunne skje når smittemottaker oppholder seg nærmere smittekilden enn ca. 1 meter. Smittsomme dråper kan spres fra luftveiene ved hosting og nysing, ved suging av luftveissekret, men også ved snakking. Dråper kan også spres ved oppkast og fra andre kroppsvæsker hvis disse inneholder smittestoffer. Inngangsporten hos smittemottaker er øyne, nese eller munn, enten direkte eller via forurensning av hendene. Forurensning av utstyr eller gjenstander som befinner seg nærmere pasienten enn 1 meter, for eksempel nattbord, kan også gi opphav til indirekte kontaktsmitte via hendene. Ved dråpesmitte er det i tillegg alltid aktuelt med kontaktsmitte.

Da fortår jeg ikke hvorfor håret ikke forurenses, på samme måte som utsyr og gjenstander som er 1 meter eller nærmere pasienten ;)

Jeg tenker først og fremst som indirekte kontaktsmitte, ikke at det drysser fra håret, men at man tar seg i håret senere i løpet av dagen. Jeg vet at mange mikrober dør relativt raskt, men noen overlever jo tross alt en stund...

 

Jeg blir nok aldri klok på dette...

Eller er de så tunge som du sier at de fester seg dårlig til hår..

Men uansett det er tydligvis ikke et problem i hverdagen :)

 

Kilde:

http://www.rikshospitalet.no/portal/page/p...d_c=&p_d_v=

Link to comment
Share on other sites

Satt og søkte litt, så fant jeg de nye retninglinjene fra folkehelseinstituttet, der står det faktisk at man skal ha på hette ved fare for dråpekontakt, altså hvis man er nærmere enn en meter fra pasienten. Ble litt overasket nå, for dette har jeg ikke sett noen andre steder...

Men så kan man begynne å diskutere, hvorfor skal man ikke ha på seg smittefrakk om man er nærmere pasienten enn 1 meter? Det blir jo helt ulogisk at man da bare trenger det ved direkte kontakt.

 

Sitat

Beskyttelsesutstyr ved kontakt- og dråpesmitte

 

Smittefrakk

Ved direkte kontakt med pasienten og kontaminert utstyr.

 

Munnbind

· Ved fare for sprut av infeksiøst materiale.

 

 

 

· Ved fare for dråpekontakt ved opphold nærmere smittekilden enn 1 m.

 

 

 

· Unntak: Ved MRSA brukes kirurgisk munnbind av alle som går inn i pasientrommet (for å hindre nesekolonisering).

 

Hansker

Ved all kontakt med pasienten, seng, utstyr, gjenstander eller flater som kan være kontaminerte.

 

Briller/visir Lue/hette

Ved fare for sprut av infeksiøst materiale.

Ved fare for dråpekontakt ved opphold nærmere smittekilden enn 1 m.

 

Kilde: http://www.mamut.net/hygiene/2005_smitteis...ningslinjer.htm

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy