Jump to content
Sykepleiediskusjon

stell av døde, hvorfor vente to timer?


SøsterD

Recommended Posts

Det sto i en annen tråd her inne. + Alle "gamle" sykepleiere og hjelpepleiere på sykehjemsavdelingen jeg jobber sier dette er en regelsom har vært i alle år........... Slik har det aldri vær noe annet sted jeg har jobbet. Så lurer på hva som er vanlig praksis rundt omkring :) Takk for svar.+

Link to comment
Share on other sites

Du så det kanskje beskrevet i denne tråden? http://sykepleiedisk...?showtopic=4754

Jeg lærte at man ikke skal stelle mors før det er gått to timer. Årsaken var vel at man skulle sikre seg at pasienten var helt død, man kan jo ikke si eksakt når pasienten dør da de forskjellige organer ikke opphører å fungere samtidig. Vi vet jo at hjernen ikke dør samtidig med hjertet stopper å slå osv. Men hvorfor vente akkurat to timer har jeg ikke svar på her og nå. Men med respekt for de pårørende og den døde selv, kan det være greit å vente en god stund.

Link to comment
Share on other sites

Guest Nattsykepleier :-)

For noen år siden var det en 2-timers regel om dette også på det sykehjemmet der jeg jobber, men i flg. nye og oppdaterte prosedyrer på PPS (Praktiske prosedyrer i spl.) er det ikke noen bestemt tid som gjelder før man kan begynne med stell. Som det står over her, kan det av respekt være greit å vente en god stund. Jeg lar de pårørende få den tiden de trenger, og går så inn og steller etter at de har dratt. Om de vil være med på stellet, eller bli såpass lenge at det kan vanskeliggjøre stellet om vi venter(tenker spesielt på hakestøtte, lukking av øyne), så vil jeg forklare dette, slik at det kan gjøres mens det fremdeles er mulig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg er vant med å stelle mors så fort som mulig (det er jo lettest sånn rent praktisk). Pasienten skal ligge på avd minst to timer etter døden inntreffer. Selvfølgelig må en ta hensyn til pårørende, men vi pleier alltid la pårørende få den tiden de trenger etter at pasienten er stelt (+rommet er ryddet, lys er tent, og det hele ser fint og fredelig ut). Nå har ikke jeg erfaring med veldig uventede mors, kanskje det blir annerledes da?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 3 months later...
Guest sykehuspia

Tenkte å få liv i denne tråden igjen jeg. Hos oss (sykehus) er det litt forskjellig praksis ifht stell; dersom pårørende kommer langveis fra og dette var uvventet steller vi før de kommer så det ser ordentlig ut når familien kommer så kan vi bare gjøre det siste før vi triller bort etter at de har gått - men det har også hendt at vi har måttet vente i ca 2t før vi fikk stelt fordi det var så mange pårørende og vi ville la de få ta farvel før vi gjorde noe

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy