Jump to content
Sykepleiediskusjon

Har dere søvnproblemer grunnet turnusarbeid?


Cathrine

Recommended Posts

Lurer på hvor mange av dere som har søvnproblemer? Og bruker dere sovetabletter og i tilfelle hva slags?

Da jeg jobbet turnus hadde jeg store problemer med å sove mellom kvelds og dagvakt. Det å slutte på jobb kl.23.00 og så væe på jobb igjen kl.07.00 dagen etter var nesten umulig for meg. Da sov jeg toppen 3-4 timer den natten. Jeg har tenkt i ettertid at jeg burde tatt noen sovetabletter, men jeg gjorde ikke det. Men jeg fikk en spesialordning på jobben hvor jeg fikk begynne kl.09.00 dagen etter kveldsvakt. Så det hjalp litt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke søvnproblemer, men synes som du - og mange andre - at det ikke blir nok timer søvn mellom kvelds og dagvakt.

 

Det er jo litt forskjell på sovemedisin (f.eks. Vallergan) og innsovningsmedisin (f.eks. Imovane), så man bør vel vurdere hvor sterke preparater man trenger før man begynner med slikt. Avhengig av om det er problemer med innsovning eller vedvarende søvn. Vil tro kanskje førstnevnte er problemet hos de fleste mellom kveldsvakt og dagvakt, fordi man er litt "gira" rett etter jobb. Selv om det ikke har skjedd noe spesielt trenger kroppen litt tid til å "lande" har jeg følelsen av. Jeg har imidlertid aldri brukt sove-/innsovningsmedisin og føler ikke at jeg har et problem som krever bruk av slike preparater.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med søvnproblemer.

Det har jeg gjort i maaange år, fra før jeg ble sykepleier.

Men det har nok blitt en del forsterket etter at jeg begynte å jobbe turnus, og spesielt etter at jeg begynte i ren nattstilling.

Da jeg gikk i rundturnus følte jeg også at kombinasjonen A-D var pyton. Skulle liksom forte meg å sove før jeg skulle opp igjen, og det fungerer særdeles dårlig.

 

Jeg har prøvd diverse medikamenter som Vallergan, Tolvon, Zopiclone og Stilnoct (zolpidem).

Nå bruker jeg Tolvon og Stilnoct, enten hver for seg eller sammen, litt ettersom hvordan jeg føler meg i form, hva jeg skal dagen etter og hvor lenge det er siden jeg har sovet ordentlig etc. Disse har jeg brukt i et par år.

Har siden i sommer prøvd å klare meg uten Stilnoct, men etter uker med dårlig og lite søvn (sovner ved 5-6 tida på morgenen), så krøyp jeg til korset og bestilte ny resept denne uka.

Link to comment
Share on other sites

Ja dere sliter dere også med AD kombinasjonen. Jeg følte at jeg var den eneste på jobben som syntes dette var virkelig ille.

Huff... så slitsomt Litago å sovne så seint som 5-6 tiden om morgenen. Men det er jo typisk det, at man sovner i det vekkeklokka ringer for først da slapper man av og gir opp...Men det er jo så håpløst da, for man fungerer jo så dårlig med lite søvn. Så jeg forstår godt at du trengte en ny resept på stilnoct.

Har du forresten vurdert å prøve melatonin, nå som du sliter ekstra p.g.a. nattevakter?

Link to comment
Share on other sites

Ja dere sliter dere også med AD kombinasjonen. Jeg følte at jeg var den eneste på jobben som syntes dette var virkelig ille.

Huff... så slitsomt Litago å sovne så seint som 5-6 tiden om morgenen. Men det er jo typisk det, at man sovner i det vekkeklokka ringer for først da slapper man av og gir opp...Men det er jo så håpløst da, for man fungerer jo så dårlig med lite søvn. Så jeg forstår godt at du trengte en ny resept på stilnoct.

Har du forresten vurdert å prøve melatonin, nå som du sliter ekstra p.g.a. nattevakter?

 

Ja, jeg har tenkt en del på Melatonin.

Tenkte jeg skulle høre med legen om det neste gang jeg skal dit, men gidder ikke bestille en time kun for å høre om det, så det får vente til jeg har annet ærend der :)

 

Jeg har også lest litt om forsinket søvnfasesyndrom, og tror jeg har dette, noe som blir ytterligere forsterket av alle nattevaktene.

Link to comment
Share on other sites

Ja spør om melatonin neste gang du skal til legen :) Hvis det er forsinket søvnfasesyndrom eller melatoninmangel så er det virkelig effektivt. Det vil jo også være gunstig for å snu døgnet igjen etter nattevakter. Sønnen min får det og det virker helt utrolig bra. Jeg har prøvd det selv ved noen anledninger, men jeg merker ingen effekt. Så jeg har nok ikke melatoninmangel.

Link to comment
Share on other sites

Ja spør om melatonin neste gang du skal til legen :) Hvis det er forsinket søvnfasesyndrom eller melatoninmangel så er det virkelig effektivt. Det vil jo også være gunstig for å snu døgnet igjen etter nattevakter. Sønnen min får det og det virker helt utrolig bra. Jeg har prøvd det selv ved noen anledninger, men jeg merker ingen effekt. Så jeg har nok ikke melatoninmangel.

 

Mulig du har sagt det før, men kan jeg spørre om hva det er med sønnen din? Jeg har ikke helt fått med meg hvilken diagnose han har, selv om du har nevnt ham flere ganger :)

Link to comment
Share on other sites

Mulig du har sagt det før, men kan jeg spørre om hva det er med sønnen din? Jeg har ikke helt fått med meg hvilken diagnose han har, selv om du har nevnt ham flere ganger :)

 

Han har ME/ postviralt syndrom. Han ble akutt syk av dette for akkurat et år siden etter å ha hatt en influensaliknenede sykdom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har strevd med søvnen helt siden jeg var liten, og som voksen har jeg prøvd det meste; Vallergan, Tolvon, Stilnoct samt små doser av quetiapin. Nå klarer jeg meg med bare melatonin! Det er helt magisk. Jeg tar bare tre mg når jeg legger meg, og i løpet av en halvtime sover jeg den søteste søvn. Ingen bivirkninger som hangover (vallergan), eller vektoppgang (Tolvon). Jeg bruker litt andre medisiner også, men jeg er overbevist om at det er melatoninen som hjelper meg til å sove. Det beste av alt er jo at dette faktisk er et naturprodukt! Aften - dag er et helvete, jeg jobber MYE heller flere nattevakter!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt søvnproblemer i mange år, ekstra ille er det i mørketiden. Siden juni/juli har jeg sovet fire hele netter, og disse har vært i midten og begynnelsen av september. Har ikke vært til lege med problemet, og vil ikke ha medikamenter for det, men det må kanskje vurderes om jeg ikke får sove snart. Er et mareritt å være i praksis, og så studere når jeg kommer hjem, i tillegg til helgejobb, andre hobbyer, venner, familie..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy