Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hjelp til referanseskriving?


koda

Recommended Posts

Skolen min bruker APA-systemet,som jeg har forstått.Er veldig dårlig forklart i studiehåndboken,om konkret hvilket system vi bruker,og dårlig med eksempler.

 

Høyskolen Diakonova som jeg går på.

 

Skal jeg referere til sidetallene jeg har brukt i teksten?Så på en gammel bacheloroppgave som fikk B,og hun hadde med sidetall i alle referansene i teksten?

 

Og for eksempel i en bok jeg bruker,så har jeg brukt et kappitel,hvor forfatteren av det,ikke er forfatteren av boken?Hvordan skal jeg referere til teksten da?

 

Og i grunnleggende sykepleie,så har jeg brukt et kapittel som kristoffersen har skrevet. Skal jeg bare referere til henne?

 

For leste at det er bare forfatteren av kapittelet som det skal refereres til?

 

Tusen takk for hjelpen!

Link to comment
Share on other sites

Hun som hadde skrevet bacheloroppgave brukte nok sidetall fordi hun var tvunget til å vise hvor mange sider selvvalgt litteratur (altså det som ikke står på kildelisten til skolen) hun hadde brukt. Mitt kull måtte ha over 500 sider selvvalgt litteratur, og vi måtte "bevise" det ved å skrive sidetallene..

 

Forfatteren av kapittelet skal skrives inn som kilden i teksten. Hvis du feks har en forfatter som heter Lindhlm i boken til Almås, så skriver du fortløpende i teksten ".... (Lindholm, 2004) for eksempel. I litteraturlitsten skriver du derimot: Lindholm, D. (2004). I: Almås, H. (2004). Klinisk sykepleie, bind 1 +++

 

Du må jo bare referere til Kristoffersen når hun selv har skrevet det kapittelet. Jeg ville bare ha påpekt hvilket bind det var i, eventuelt kapittel slik at man kan gå tilbake og sjekke om nødvendig.

 

Dette var iallefall de reglene vi forholdt oss til på skolen. Du bør kanskje dobbeltsjekke at det er det du skal følge ;)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Skolen min bruker APA-systemet,som jeg har forstått.Er veldig dårlig forklart i studiehåndboken,om konkret hvilket system vi bruker,og dårlig med eksempler.

 

Høyskolen Diakonova som jeg går på.

 

Skal jeg referere til sidetallene jeg har brukt i teksten?Så på en gammel bacheloroppgave som fikk B,og hun hadde med sidetall i alle referansene i teksten?

 

Og for eksempel i en bok jeg bruker,så har jeg brukt et kappitel,hvor forfatteren av det,ikke er forfatteren av boken?Hvordan skal jeg referere til teksten da?

 

Og i grunnleggende sykepleie,så har jeg brukt et kapittel som kristoffersen har skrevet. Skal jeg bare referere til henne?

 

For leste at det er bare forfatteren av kapittelet som det skal refereres til?

 

Tusen takk for hjelpen!

 

Slik referer vi i tekst;

 

Forfatters etternavn, forfatters fornavn (om det er fleire forfattarar legg ein til m.fl., alle navna skal berre nevnast i første referanse til denne boka + i litteraturliste), årstal, sidetal (evt. sidetal - sidetal)

 

Om det er forskjellige forfatterar i kapittela refererar ein berre til desse i teksten (så det er rett at du skal berre skrive Kristoffersen, slik som du skreiv ovanfor). Kven som er redaktør, og evt. andre forfatterar, blir nevnt i litteraturlista til slutt.

 

Dette er då våre rettningslinjer på oppgåveskriving, skikkelig omfattande og pirkete spørs du meg ;) Akkurat kva dei system dei tilhøyrer veit eg ikkje, men virkar som dei er litt like på dei du fortel om iallefall. Håpar det har vert til hjelp :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy