Jump to content
Sykepleiediskusjon

sykepleierfag


Tale

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Jeg går siste året på videregående skole, og tenker å søke sykepleierutdanning til høsten. Jeg lurer på hvilke fag man får på sykepleien? Og er det valgfag? Hvis det er valgfag, kan man velge språk?

Link to comment
Share on other sites

Hei, poster svaret mitt her også, i tilfelle andre lurer på det samme ;)

 

Fag du får på sykepleien er anatomi og fysologi, medikamentregning, sykdomslære... Dette er fag som sannsynligvis har egne forelesninger og hver sin eksamen (Type "pugge-eksamen"), men det kan varierer fra skole til skole. Resten av fagene er liksom mer bakt sammen i undervisningen i forhold til hvor man skal i praksis osv.. Hos oss ble flere fag omfattet av noe som het "modul", og vi hadde da 9 moduler... Modul 1 var for eksempel "Grunnleggende sykepleie", og modul 2 var "Samhandling med pasienter, pårørende og medarbeidere"... Da var det en felles eksamen for alle modulene på slutten av skoleåret (Type hjemmeeksamen der du skal skrive en oppgave med alle hjelpemidler tilgjengelig) Det varierer fra skole til skole om de bruker fag eller moduler, men totalt sett lærer du det samme uansett. Dersom du vil vite hvilke fag/moduler som er på de ulike skolene må du gå på skolens netside og laste ned fagplanen for sykepleie:) Evt. stille spørsmålet i forumet slik at flere forskjellige kan svare deg

Det er ikke valgfag i grunnutdanningen på sykepleien. Etter grunnutdanningen kan du derimot velge en videreutdanning på 1-2 år, men man må jobbe litt før man begynner på denne.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy