Jump to content
Sykepleiediskusjon

Praksis - råd?


Guest Katrine:)

Recommended Posts

Guest Katrine:)

Hvordan kan jeg være en god sykepleierstudent i praksis (som første års student)? Noen råd?:)

Ellers er jeg litt usikker på om hva som er forventet av meg, det er vel kanskje noe studenten selv må ta opp med kontaktsykepleier? Jeg er litt usikker på om jeg i slutten av praksisperioden skal kunne like mye som en hjelpepleier, eller om det dreier seg for det meste om stell og kommunikasjon.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan jeg være en god sykepleierstudent i praksis (som første års student)? Noen råd?:)

Ellers er jeg litt usikker på om hva som er forventet av meg, det er vel kanskje noe studenten selv må ta opp med kontaktsykepleier? Jeg er litt usikker på om jeg i slutten av praksisperioden skal kunne like mye som en hjelpepleier, eller om det dreier seg for det meste om stell og kommunikasjon.

 

(Jeg tar utgangspunkt i at du skal være på sykehjem fordi det er det vanligste i førsteåret :D )

 

Man gjør stort sett et godt inntrykk ved å være blid, positiv og interessert:) Så vær interessert, spør, ta initiativ. Be om å få bli med på det som skjer, legemøter, tverrfaglige møter osv. Om det er flere avdelinger, be om å bli informert om det skjer ting andre steder som kan være av interesse og nytte for deg å observere. Tør å gjøre ting på egenhånd - f.eks svare en klokke til en annen en primærpasienten din.

 

Første praksisperiode har stort sett fokuset stell, stell, stell ;) og nei, det forventes ikke at du skal kunne like mye som hjelpepleier før etter midten av andre studieår. Det er iallefall da man kan jobbe på lik linje med hjelpepleiere ute ;)

 

Jeg husker jeg var kjempenervøs når jeg skulle ut i min første praksis, for jeg ante ikke hva som ble forventet av meg. Men har du en god veileder fra skolen og får en god kontaktsykepleier/hjelpepleier (For du kan like så godt få en dyktig hjelpepleier) så får du stort sett ganske god informasjon om hva som forventes for man skal blandt annet ha en gjensidig forventningssamtale :D

 

Håper det ble litt klarere? :) Masse lykke til i din første praksis!

Link to comment
Share on other sites

Enig med Glow. Og i tillegg til det Glow skriver ville jeg brukt læreplanen. Der står mål for dette semesteret, og mål om hva du skal/kan jobbe med i praksis.

 

Prøv å ikke grue deg :) Det at du faktisk spør her inne viser jo at du er interessert, og det forteller om deg at du klarer dette fint. Det er ikke uoverkommelig skjønner du, men litt skremmende kanskje. Det dreier seg mest om at pasientene skal få dekket sine grunnleggende behov, og pleie og stell. Masse stell :D

 

Tips til aktuelle mål kan være hygiene, både av hensyn til pasienten og deg selv.

Hvordan unngå komplikasjoner i forbindelse med langvarig sengeleie, slik som trykksår.

Hva kan du gjøre for å sikre tilstrekkelig ernæring, i allefall kan du sørge for god munnhygiene. Et mål kan derfor være at du skal bli istand til å utføre et godt munnstell.

Hva er viktig for at pasienten skal unngå forstopppelse? Riktig ernæring, aktivitet osv kan være tiltak du kan bruke for å oppnå dette.

 

Lykke til i praksis, det går sikkert kjempebra ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har nettopp vært i min første praksis, og på forhånd så følte jeg nok det du føler nå. Jeg var usikker på hva som ble forventet av meg, og siden jeg aldri hadde jobbet på et sykehjem før (knapt vært innom et..) så ble det litt forventningspress. Men det gikk utrulig bra! Det som blir forventet av oss studenter i første praksis er at vi er positive, interesserte, følger målene for praksisen ved å bli med på stell og ivaretaking av grunnleggende behov, øve på kommunikasjon +++t som nevnt i tidligere innlegg her.. Vi skal ikke brukes som arbeidskraft, i begynnelsen stresset jeg veldig da jeg merket det var mye å gjøre på avdelingen, og følte jeg måtte være med på å hjelpe til, var redd for at de skulle få inntrykket av at jeg satt med "hendene i lomma"...

Så det er bare å ta det med ro, vær med på stell, observere/lær av medarbeidere, øv på kommunikasjon med brukere etc...

 

Lykke til:-))

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy