Jump to content
Sykepleiediskusjon

Diabetes (type 1) og omgangssyke


Guest Eline

Recommended Posts

Har en pasient i hjemmesykepleien som ikke er helt klar. Pasienten har hatt diabetes hele livet og bruker selvfølgelig insulin. Til tider har pasienten omgangssyke (ofte afebril, i disse tilfellene foreligger det ikke noen klare prosedyrer på hvordan vi skal dosere insulinen, om pasienten skal ha insulin. Om en skal sette mindre dose. Om en skal pøse på med sukkerholdige varer som Cola o.l.

 

Hva er deres erfaringer? Gjennom søk på internett i forhold til dette dukker det ikke opp svært lite informasjon.

 

Blir takknemlig for deres erfaringer og råd!

 

Hilsen nyutdannet sykepleier

Link to comment
Share on other sites

Ved infeksjoner vil BS stige, men dersom pas "bare" kaster opp eller har diare så synker BS. Hvis pas er klar og orientert og klarer å administrere insulinen selv så ordner det seg normalt selv. Uklare pas blir som regel innlagt for glukose/insulin behandling. Ville nok vært litt tilbakeholden med sukkerholdige drikker. Viktig å tenke elektrolytter.

Uansett så skal disse pasientene ha tett oppfølging av lege med tanke på innleggelse.

 

Jeg har sett endel skumle tendenser på sykehjem når det gjelder insulin. Enkelte får det for seg at pas SKAL ha dosen som står i kardex...uansett! Dosen settes gjerne før måltid og når pas nekter å spise så har vi et problem...særlig hvis pas var lav i utgangspunktet. Min erfaring er at det er bedre å vente til pas spiser for så å sette bolusdosen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Vi setter ikke insulin før vi ser at maten er spist, og at det er blitt holdt på litt. Vi justerer på dosene (selv om det står annet i kardex). Men, det er såpass alvorlig at en bør konferere med lege altså? Jeg blir jo litt lei meg for at vi ikke har gjort det. Nå, skal det jo sies om saken at alt har gått bra til nå. Men, det er jo sikkert også på grunn av tilførselen av sukker. Men, som du sier er det jo selvfølgelig viktig å tenke på elektrolyttene.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Vi setter ikke insulin før vi ser at maten er spist, og at det er blitt holdt på litt. Vi justerer på dosene (selv om det står annet i kardex). Men, det er såpass alvorlig at en bør konferere med lege altså? Jeg blir jo litt lei meg for at vi ikke har gjort det. Nå, skal det jo sies om saken at alt har gått bra til nå. Men, det er jo sikkert også på grunn av tilførselen av sukker. Men, som du sier er det jo selvfølgelig viktig å tenke på elektrolyttene.

 

Hvis tilstanden vedvarer så er det greit å konferere med lege. Hvis det er pas jeg kjenner godt så har jeg nok litt mer is i magen. En annen ting som vi har lett for å glemme ved hyperglykemi (15-20mmol/l)er å måle ketoner i urinen.

Regelen min er at når dia pas blir uklare..eller mer uklare...er det på tide å ta noen målinger.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy