Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hjelp! skal jeg bli sykepleier?


Guest Malin

Recommended Posts

Hei

 

Jeg vet ikke hva jeg skal utdanne meg til. Jeg har hele tiden tenkt at jeg skal bli sykepleier. Jeg gikk helse og sosialfag på videregåande og ble utplassert i observasjonspraksis. Der fikk jeg et veldig dårlig inntrykk. Jeg måtte se på stell i seng og jeg brakk meg ganske fort. Dette skremte meg litt. Jeg var også bare 15 år. Jeg tenkte at noe sant kan jeg aldri klare å gjennomføre på egen hånd. Jeg la sykepleieutdanning på hylla og tenkte ikke så mye mer på det.

 

Nå har jeg begynt å vurdere det igjen, jeg er ganske interessert i alt som har med helse og gjøre og dermed tenker jeg at sykepleiestudiet vil vere noe som jeg kan gjennomføre ganske godt. Jeg er veldig interessert i anatomi og helsefaglig fagstoff er noe jeg tar ganske fort - i forhold til annet fagstoff. Med dette kunne jeg gjerne tenke meg å studere sykepleie - MEN jeg er så redd for at jeg ikke klarer å fungere i praksis og etterhvert også i arbeid. Jeg er usikker på selve arbeidet er noe for meg - jeg har ikke så veldig stort ønske om å måtte ta bæsjebleier - vet jo at dette hører med - men hva tror dere? har dere noe erfaringer - hvordan dere tenkter eller hvordan dere kom dere gjennom sykepleiestudiet og dette med grunnleggende stell - ble dere fort vant til det? Blir man vant til det i de hele tatt eller er det noe dere bare biter tenna sammen og gjør selv om dere egentli synest det er ekkelt ??? Tusen takk for tilbakemeldinger :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg vil anbefale deg å jobbe litt på sykehjem, som vikar eller en helgejobb.Kanskje du vil forandre mening, det har også mye med innstilling og ikke minst modenhet å gjøre. En sykepleier kan jobbe på mange forskjellige steder, og noen steder er det ikke stell. Men jeg tror du vil slite litt i løpet av utdanningen og som sykepleier hvis du syns stell er "ekkelt". Jeg personlig har aldri hatt noe imot det. Stellet er en fin mulighet til kommunikasjon med pasienten, noe man ellers ikke bestandig har så mye tid til. Det er også veldig viktig for å kunne observere pasienten: man kan se begynnende trykksår, ødemer, man observerer respirasjon, sirkulasjon, lukter,farger og konsistenser :blink: m.m. og bruker dette sammen med sin fagkunnskap til å forebygge og behandle sykdom hos pasienten. Jeg kunne ha skrevet masse om dette, men kort sagt er det helsefaglig fagstoff i praksis :) Med en evne til å sette deg inn i pasientens situasjon, nysgjerrighet og interresse for faget kommer man langt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy