Jump to content
Sykepleiediskusjon

Mal til sykepleieplan (hjemmesykepleien)


Guest Saga

Recommended Posts

Hallo!

 

Jeg skriver nå på min sykepleieplan for min valgte primærpasient i hjemmesykepleien.

 

Slik lyder oppgaven:

 

Hensikt: Studenten utvikler kompetanse innen alle ledd i sykepleieprosessen, inkl. dokumentasjon, knyttet til målgruppen i hjemmebaserte tjenester.

Oppgave

· Utarbeid en sykepleieplan for primærpasient.

· Identifiser alle sentrale pasientproblem/diagnoser

· Utdyp ett av pasientproblemene/diagnosene ved å anvende alle ledd i sykepleieprosessen

· Vurder ett av pasientproblemene/diagnosene i lys av begrepene omsorg, faglig forsvarlighet og verdighet.

 

Jeg har noen spørsmål:

 

1. Pasientproblem og diagnoser er det samme. Jeg har kun skrevet sykepleieplan en gang før, og lurer på hvor mye jeg skal skrive om hver sykdom? Skal jeg evnt. ta med medikamenter pasienten bruker for disse også?

 

2. "Alle ledd i sykepleieprosessen" - hva menes med dette, egentlig? Det ser ut som om jeg skal ta EN diagnose, og bruke sykepleieprosses. og utdype det?

 

3. Omsorg, faglig forsvarlighet og verdighet. Skal jeg ta dette som eget avsnitt, eller skal dette være en del av selve planen? Det jeg skriver nå, er jo et fagnotat.. Hm

 

Takk for all hjelp! :)

Link to comment
Share on other sites

1)

Her fikk vi beskjed om å utdype oss ekstra i en sykdom, men skrive kort om alt, hva det er og hvilken behandling. Medikamentene skal du også ta med, men du må sørge for at det har sammenheng med sykdommene eller noen andre problemer som du tar med i pleieplanen. Hvis ikke kan man tro at noen står på medikamenter dem ikke har behov for.

 

2)

1) Datainnsamling, en systematisk kartlegging av pasientens helsetilstand og hjelpebehov

2) Problemformulering eller identifisering av sykepleiediagnoser

3) Formulering av pleieplan, med spesifisering av sykepleietiltak for å løse problemene

4) Iverksetting og gjennomføring av planen

5) Evaluering av effekt etter at tiltak er iverksatt

 

 

3) Slik jeg forstår oppgaven ville jeg tatt et eget avsnitt på dette. Her skal du vurdere et problem eller en diagnose, og da må du skrive litt kort om det belyse hvordan omsorg du kan gi, hva som er forsvarlig sykepleie i henhold til problemet og hva som er verdig.

La oss si du har en bruker med demens. Da kan du skrive kort hva demens er, hvordan omsorg du kan gi til en person med demens, hva som er forsvalig og utsette brukeren for og hvordan du kan behandle den på en verdig måte.

 

Litt krunglete formulert nå sent på natten, men håper du hvertfall forstår litt av hva jeg tenker. Kan jo hende jeg har misforstått totalt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy