Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kristen skole, burde jeg være bekymret?


Mell18

Recommended Posts

Hei alle sammen :D

Jeg er en jente på 20 år som har veldig lyst til å begynne på sykepleierstudiene i Bergen.
Har lest mye bra om Haraldsplass Diakonale Høgskole her inne, og lurte på å ha dette som førstevalget mitt på SO.
Det eneste som bekymrer meg er at det er en kristen skole. Derfor lurte jeg på om det er noen elever fra HDH som kunne fortalt litt om hvordan en vanlig dag på skolen er? Er det mange ikke-kristne elever på skolen også? Og er det mye religiøst snakk i timene? Jeg regner jo med at ikke-kristne er hjertelig velkomne til å studere på HDH. Og jeg respekterer at andre mennesker har et kristent syn, men jeg er bare redd for at ikke jeg skal bli akseptert og respektert i og med jeg ikke er kristen OG homofil...

Håper på svar fortest mulig. På forhånd; takk for svar!! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei! Nå gikk jeg på diakonhjemmet i Oslo, men merket ikke så mye til noe kristen agenda der. En del i kullet var kristne, kanskje 40%, og de deltok i gudstjenester i kapellet på skolen men dette var helt frivillig. Husker at vi fikk tilbud om å være med på noe åndelig veiledning av pasienter, var vel en studie tror jeg. Som ikke-kristen selv var det ikke noe problem å unngå alt dette siden det var frivillig. Hadde også minst en homofil i kullet og en homofil lærer, kan ikke huske at dette var noe tema en gang :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ikke på HDH, men en kristen skole i Oslo. Jeg er ikke kristen og hadde samme bekymringer som deg da jeg startet. Det har ikke vært et problem for meg å gå på en skole med kristent grunnlag. Det meste er frivillig, annet enn noe obligatorisk undervisning i diakoni, men det har ikke vært et problem :-)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Guest menurselin

Jeg studerer på Diakonhjemmet i Oslo, deltid, og er ikke kristen selv, og det er det svært mange av studentene som ikke er.

Vi snakket også om dette i en forelesning en gang, og lærerne sa også at det er ikke slik som før i tiden da man helst måtte være kristne for å studere her, slik er det ikke lengere.

Vi har noe om diakoni og livssyn, men ikke mye, og dette var uansett veldig interessant å få med seg, så det har bare vært lærerikt det lille vi har hatt om dette.

Og så er det et lite kapell på skolen, og en hører det ringer inn til gudstjeneste en gang om dagen gjerne, men er blitt så vant til dette at jeg ikke tenker over det en gang.

Siden sykepleie startet med diakoner så er det spennende å studere ved en slik skole og lære litt om det også, selv om en ikke er kristen selv :)

Link to comment
Share on other sites

Heihei!

 

Jeg går første år på Haraldsplass, og du trenger absolutt ikke bekymre deg! Det er en kjempekjekk skole, og de aksepterer alle. Det eneste "kravet" er at man er åpen for skolens verdier. Persolig er jeg heller ikke kristen, men disse verdiene står sentralt i sykepleien uansett. Undervisningen om diakoni må man gjennom, men ellers står man fritt til å mene og tro hva man vil.

 

Dagene på skolen er veldig gret lagt oppi. Som oftest er vi på skolen fra 8-12 eller fra 12-16. Det er en god del undervisning som er obligatorisk. I første semester hadde vi mye øvelsespost, og nå i andre semester har vi hatt praksis i to mnd, og har bare littegrann øvelsespost igjen før vi er ferdige med det også. Det går veldig fort fremover, og det er fryktelig mye å lære. Skolen krever mye av oss, og er ikke redde for å si ifra. Likevel anbefaler jeg virkelig skolen. Det er få studenter, og lærerne er veldig greie og imøtekommende. De er støttende og "personlige". Jeg tror du kommer til å trives!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy