Jump to content
Sykepleiediskusjon

Pigtail/thoraxdren


Guest studini

Recommended Posts

Guest studini

Heisann!

 

Jeg skal skrive en oppgave og lurer på om noen kan hjelpe meg litt :)

 

Jeg har tenkt å ta for meg pigtailkateter/pleuradren og thoraxdren, og har tenkt å skrive noe om forskjellen, når de forskjellige brukes, hva sykepleierens oppgave er før/etter innleggelse, hva vi må observere og hva slags konsekvenser/ulemper dette kan få for pasienten. Derfor lurer jeg på om noen av dere har "tips" ang hva slags konsekvenser/ulemper pasienten kan oppleve?

 

Setter utrolig pris på alle svar! :) Kom gjerne med tips til andre deler av oppgaven også, hvis dere har det! :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

Thoraxdren brukes oftest ved pneumothorax eller hemothorax. Thoraxdren er et bøyelig rør i plast som som oftest legges i pleura og kobles til et reservoar hvor det er undertrykk eller vannlås.

Pleuradren legges i pleura for å drenere væske, Væskedannelse i pleurahulen kan komme av malign tumor, metastaser til pleura eller væskeopphopning pga hjertesvikt, infeksjoner eller abcesser.

Pigtailkateter er et kateter som krølles opp som en grisehale etter innleggelse. Brukes oftest til pleuradrenasje eller acitesdrenasje.

 

Sykepleiers oppgaver er som regel: finne utstyr som trengs i prosedyren, dekke opp til aseptisk teknikk, observasjoner. Viktigste tiltak er observasjoner etter innleggelse da det kan oppstå komplikasjoner.

 

Oppgaven: Hvis det ikke er avsluttende oppgave - bacheloroppgaven - ville jeg fokusert på en at disse istedet for alle tre. Det er svært mange komplikasjoner som kan oppstå ved thoraxdren og det er lett å skrive 3000 ord bare om denne.

Lykke til med oppgaveskrivingen!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy