Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hjemmesykepleie, sovende pasient


Guest Nurse89

Recommended Posts

Guest Nurse89

Hei. Jeg er en 25 år gammel jente som er sykepleier i hjemmesykepleien, og jobber inne i et bygg og pasientene bor i omsorgsbolig. Vi er ikke mange sykepleiere der jeg jobber og på senvaktene kan jeg føle meg litt alene. I går på senvakt var det en hendelse som jeg tar med meg. Jeg skulle hjelpe en pasient opp fra ettermiddagshvilen. Pasienten er i 80 årene, har hatt hjerneslag for ett par år siden og er lam på v side (må forflytter med heis), har afasi, dysfagi og må ha ernæring via peg sonde. Hun har tidligere stått på marevan, men legen ble enig med datter at denne medisin ble seponert. Derfor har hun økt sjanse å få hjerneslag pga av atrieflimmer. I går da jeg skulle se inn til henne om ettermiddagen oppfattet jeg pas som svært trøtt og bestemte meg for å komme tilbake 30 min senere. Da jeg kom tilbake var pas fortsatt svært trøtt og sov dybt. Da jeg prøvde å få kontakt klarte pas å få opp øynene så vidt og fortsatte å sove videre. Da jeg prøvde å få pas til å si noe sa pas bare ja,ja,ja og snorket videre. Jeg synes dette var litt ekkelt så jeg målte div. Blodtrykk, 122/83, p. 62, crp på under 8, oksygenmetning på 96-98 prosent. Tørr og varm i huden. Jeg ringte også legevakt siden jeg var usikker og fikk beskjed om å observere videre og ringe tilbake. Jeg observerte pas hyppig og pas var fortsatt lite kontaktar. Åpnet øynene litt men snorket og sov dybt. Jeg prøvde få pas til å klemme med den friske hånden og det var ikke så hardt klemming. Ca 2 timer senere var pas helt våken og seg selv igjen. I dag da jeg spurte pas om pas husket dette fikk jeg nei til svar da pas ikke kan si så mye pga afasi. Nå i ettertid tenker jeg mye på dette og mitt ansvar. Var det tiaanfall? Var pas veldig trøtt? Var det epileptiske anfall? Pas har sjeldent epileptiske anfall, men når det skjer er det rykning i v arm og gir seg i løpet av 3-4 min og derfor oppfattet jeg det ikke som det i går. Men hva hvis det var det? Pas var jo slik i ett par timer? Burde jeg fått pas innlagt med en gang ? Gitt stesolid rektalvøske? Nå i ettertid tenker jeg mye på dette og på hva jeg kunne gjort og ikke gjorde. Føler meg ikke som en flink sykepleier og føler mye på ansvar. Kommer sikkert til å tenke på dette i helgen....Håper på svar og deres erfaring fra hj. Spl. Hilsen tankefull jente.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som om pasienten har hatt ett epileptisk anfall og sovet tungt etter det? Du har ihvertfall gjort alt det du skulle gjøre, og også kontaktet legevakt for råd. Å kjenne på mye ansvar i hjemmesykepleien er dessverre ikke uvanlig, husker det fra mine egne vakter og. Det kan kanskje være greit å ha en refleksjonsgruppe for sykepleiere på jobb, der dere kan ta opp slike problemstillinger og snakke om det som har skjedd

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

 

Som santi sier, så høres dette ut som ett epileptisk anfall. Du sier ikke noe om hvilke anfall pasienten har, men regner med at pasienten har generaliserte anfall. Etter generaliserte anfall, er det ikke uvanlig at man blir trøtt og sliten. Etter anfallet følger en såkalt postiktal fase, hvor pasienten ofte kan være trøtt, sliten, forvirret, etc. Du har gjort det du kan gjøre. Du har observert pasienten godt. Så lenge du fikk kontakt med pasienten, er det ikke noe å bekymre seg over. Det som kan være farlig, er dersom pasienten går i status epilepticus. Dersom personen går i status, er det ikke mulig å få kontakt med pasienten. Enten har pasienten anfall som vedvarer eller gjentatte anfall uten at pasienten er ved bevissthet mellom anfallene. Ved status, hjelper det heller ikke å bryte anfallet med anfallskupperende middel. Dersom man mistenker at pasienten har havnet i status, kan man kun få dette bekreftet ved å se dette på ett EEG.

 

Lykke til videre - du handlet riktig! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy