Jump to content
Sykepleiediskusjon

stresset sykepleier


Guest sykepleieren

Recommended Posts

Guest sykepleieren

Hei! Jeg er en sykepleier som jobber i hjemmesykepleien. Det er ikke mange sykepleiere på min sone og det er en del ansvar og en del pas som trenger en del hjelp.

 

Vi fikk hjem en pas som hadde vært innlagt sykehus og operert for lårhalsbrudd 9 des. Denne pas er marevanisert og da pas kom hjem fredag var det veldig uklart hvilken marevandosering pas skulle stå på da INR verdien hadde svinget litt etter opr pga de hadde nullet ut noen dager og gradvis øket på.

 

Derfor tok jeg ny INR fre som var på 3,4 ringte fastlegen som skulle ringe tilbake noe han ikke gjorde. Derfor ringt ansvarsvakta legevakt om ettermiddag som mente vi ikke skulle gi marevan og måle ny inr neste dag.

 

I dag da jeg målte Inr mener jeg den var 2,9. Det var det jeg skrev på arket mitt og det var den verdien jeg sa til legevakt som mente jeg skulle gi 1 tabl i dag og 1 tabl i morgen og ny INR mandag. Men siden jeg stresser en del ble jeg plutslig usikker om det var 2,8 verdien var på selv om jeg skrev 2,9 på arke mitt.

Dette er en ekkel usikkerhet selv om jeg nok bør stole mer på meg selv.

 

Jeg tror kanskje jeg ble usikker pga at jeg leste i epikrise at hun hadde hatt INR på 2,8 på sykehus. Men den lille usikkerheten plager meg litt.

 

Bør jeg ta ny INR i morgen eller vente til mandag slik legen sier? Hvis jeg tar i morgen vil verdien mest sannsynlig ikke være det den var i dag uansett.

 

Hater denne usikkerheten min. Håper på svar:)

Link to comment
Share on other sites

Guest spl.stud.

Hva med å ta direkte kontakt med den ortopediske avdelingen pasienten var innlagt ved? Sykepleierene/legene der må kunne svare på marevan-dosen.

 

Mvh.

Spl.stud. 2. året.

Link to comment
Share on other sites

Guest sykepleieren

Pratet med den avdelingen fredag og de mente vi skulle ta ny inr og kontakte fastlegen (som vi ikke fikk tak i) derfor måtte vi ringe legevakt siden d ble helg..

 

Det jeg synes er ekkelt med dette er at jeg ikke stoler på meg selv...jeg sliter litt med at jeg i ettertid tenker at d var en annen verdi enn d jeg skrev ned på arket mitt..d er nok fordi d er mye stress på jobb nå før jul, mye å gjøre og lite sykepleiere...

Link to comment
Share on other sites

Guest spl.stud.

Pratet med den avdelingen fredag og de mente vi skulle ta ny inr og kontakte fastlegen (som vi ikke fikk tak i) derfor måtte vi ringe legevakt siden d ble helg..

 

Det jeg synes er ekkelt med dette er at jeg ikke stoler på meg selv...jeg sliter litt med at jeg i ettertid tenker at d var en annen verdi enn d jeg skrev ned på arket mitt..d er nok fordi d er mye stress på jobb nå før jul, mye å gjøre og lite sykepleiere...

 

Hei!

 

Men da har du lært av situasjonen, og refleksjon i ettertid er alltid bra! Det er slik jeg tenker man blir en bedre sykepleier. Kanskje du har funnet ut at du trenger bedre rutiner for hvordan du dokumenterer INR? Hvis du er veldig usikker er det vel ikke verre enn å ta en ny INR for kontrollens skyld? Kanskje du ser at det er behov for flere sykepleiere på, og at det er viktig at ledelsen får denne beskjeden? Hvis det skulle vise seg at pasientene ikke mottar korrekt behandling er det avvik, noe som ledelsen er nødt til å ta på alvor.

 

Mvh.

Spl.stud. 2. året.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg igjen! Man blir usikker i ettertid. Men husk at det er liten forskjell på 2,8 og 2,9. De hadde høyst sannsynlig ordinert samme dose uansett tror jeg. Hadde vært verre om det hadde vært to helt vidt forskjellige verdier. Og tipper at 2.9 som du har skrevet er det riktige, det er bare usikre tanker som kommer i etterkant og tuller med deg. Sånn er det i hvert fall for meg. Fordelen for meg er jo at jeg bare kan ringe å si fra til neste vakt om det er noe ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest sykepleieren

Takk for svar til begge dere :)

 

Smurfen; litt godt å høre at du kjenner deg litt igjen...men det viser at vi må stole på selv og vår kunnskap og skyve bort slike usikre tanker :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy