Jump to content
Sykepleiediskusjon

Trenger hjelp med problema til pleieplan


veronicasol

Recommended Posts

Jeg skal skrive en pedagogisk pleieplan, men synst det er litt vanskelig og sortere hva som er det viktigste problema og hvordan jeg skal formulere meg. Så om noen snille der ute kunne hjelpet meg litt? Her er caset:

 

 

 

Pasientsituasjon:

Åsa Olsen er en 79 år gammel kvinne. For to uker siden falt hun og brakk lårhalsen i hjemmet sitt. Benbruddet ble ikke operert på sykehuset, men opptreningen skal skje gradvis. Etter sykehusoppholdet ble Åsa sendt til sykehjem fordi hjelpebehovet var blitt så stort.

Siden innkomst sykehjemmet for 2 dager siden har ikke Åsa vært oppe av sengen. Hun vasker seg selv i ansiktet, men trenger hjelp til alt annet stell. Hun har ikke hatt avføring siden ankomst sykehjemmet. Hun virker klar og orientert for hva som har hendt, og kommuniserer greit.

Åsa har kostregulert diabetes type 2, dette har hun hatt de siste 15 årene. Hun er 168 cm høy og veier nå 58 kilo. Hun informerer om at hun normalt veier ca 63 kilo.

Åsa Olsen er enke, og har til nå klart seg hjemme med god hjelp av sine to sønner som veksler på å besøke henne daglig. Hun har arbeidet som kokk på et sykehus i 20 år. Hun har vært pensjonist de siste 15 årene. Som pensjonist har hun vært medlem i turlagsgruppe som har gått på ukentlige fjellturer, og gir nå uttrykk for at hun er lei seg fordi hun tror hun aldri kommer til å kunne gå turer igjen.

Aktuelt:

Til morgenen finner du Åsa Olsen sovende i sengen, hun er vanskelig å vekke.

Når du utfører målingene av vitale tegn er blodtrykket 105/ 80. Pulsen er 80 slag i minuttet. Respirasjonsfrekvensen er 19/ min. Blodsukker er 2,5 mmol/l. Temperaturen er 37, 2 grader C.

Du klarer tilslutt å vekke henne, hun sier hun føler seg trøtt og slapp, men har ikke vondt noen steder når hun ligger i sengen.

Under stellet observerer du et trykksår på setet som ser ut som en blemme.

UTARBEID EN PEDAGOGISK PLEIEPLAN FOR ÅSA OLSEN

Se retningslinjer for pedagogisk pleieplan.

Alle problemer skal settes opp i prioritert rekkefølge, formulert i hele setninger.

Videre i oppgaven skal en jobbe med de to problemene en har prioritert høyest + ett selvvalgt problem.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kamilla

Etter å ha skumma fort igjennom oppgåva seint på kveld, tenker eg at dei viktigaste momenta her er følgjande: behandle hypoglykemi og trykksår. Undersøk om bmi er innanfor anbefalt område, utarbeide kostplan, evt få pasienten delaktig i dette. Mobilisering, som nest sannsynlig vil hjelpe på obstipasjonen, begyndande trykksår og rask rehabilitering.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy