Jump to content
Sykepleiediskusjon

Klinisk sykepleie - hjelp!


Linhan92

Recommended Posts

Hei dere ^_^
Når jeg kom over denne siden, ble jeg så utrolig glad!

Jeg strøk første forsøk på klinisk eksamen, og skal ta den igjen nå i oktober ( er i kirurgisk praksis på urologisk avdeling nå og frem til midten av oktober). Men jeg syns det er så forferdelig vanskelig å besvare den eksamenen. Jeg kan anatomien, fysiologien, det grunnleggende og alt det der. Er vanligvis en B-student, så å stryke på denne eksamen var et nederlag uten like..

Lærerne er heller ikke veldig behjelpelig når det kommer til det å hjelpe meg med hvordan en tilfredsstillende besvarelse ser ut, så jeg lurer på om noen kan gi meg et eksempel på observasjoner og sykepleietiltak på f.eks. hjertesvikt (generelt, ikke spesielt), eller Nyresvikt.

Hadde satt stooor pris på et eksempel eller tre, hehe.. :)

Link to comment
Share on other sites

ABCDE?
Respirasjon, sirkulasjon, er pasienten våken/orientert (GCS), temperatur, hud osv. Tiltakene må jo selvfølgelig iverksettes ut fra de funnene du får. Nå tenker jeg kanskje litt praktisk her da ut i fra hvordan jeg jobber selv. Men det må være det som er målet. Så må man jo evaluere effekt av tiltak.

Feks hjertesvikt da... Respirasjonen, er den surklete, er pasienten tungpust, respirasjonsfrekvensen, saturasjonen osv. Er pasienten cyanotisk? Sirkulasjon, hvordan er blodtrykk/puls? Er pasienten våken, sløv, GCS? Diurese? Hvordan ser pasienten ut? Huden? Er pasienten gråblek, blå, blek, rød, kaldsvett, kald, varm? Feber? Ødemer (veldig viktig å observere ved svikt).

Så kan du jo tilføye litt teori, pasienter med forverring av hjertesvikt vil ofte ha nedsatt funksjonsevne, bli fort anpusten, de kan være kortpust, tungpust, surklete, hemoptyse i verste fall, gråblek, blå på lepper og negler, ofte (pitting-)ødemer, særlig i føttene.

Dette var bare det jeg kom på nå :P Det er sikkert noe jeg har glemt. Men bruk det som står i bøkene om hvilke symptomer pasienten kan ha, hvordan du observerer (ABCDE) og hvilke tiltak som bør gjøres (riktig sengeleie osv)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy