Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykdomslære - lesetips?


Guest Student

Recommended Posts

Guest Student

Hei! :)

Vi nærmer oss eksamen i sykdomslære.
I andre emner vi har hatt, har vi fått en stor oppgavesamling av emneansvarlig - med mange spørsmål til hvert tema.
Det har vi ikke i dette emnet... Og jeg føler meg litt som en hodeløs høns uten noen god plan på lesingen.
Har vært så greit med disse oppgavene, som har vært omfattende og mange, noe som gjorde at jeg på en fin måte fikk jobbet meg gjennom hele pensum.
Det er heller ingen spørsmål/oppgaver i lærebøkene.

Kan legge til at jeg er deltidsstundent, og vi har ingen forelesninger i dette emnet. Det ligger uten noen filmer og podcaster av forelesninger i enkelte tema, men ikke alle.

Noen som har noen gode lese-tips til meg?
Eller som vet om oppgavesamlinger til sykdomslærepensum, eller deler av det?

Link to comment
Share on other sites

Guest hjertespl

Hei :) Sykdomslære er et stort emne og jeg husker godt selv hvor uoverkommelig jeg syntes det virket til tider. Jeg valgte å sette meg ekstra godt inn i noen kapitler, og leste veldig veldig mye på disse, så leste jeg litt mindre på de andre. Jeg leste meg godt opp på hjerte, lunge, mage/tarm, nyre og nevrologi. Har dere ikke fått tilgang til tidligere eksamensoppgaver? Det var det jeg så på i alle fall. Jeg fikk f.eks. spørsmål om chrons, hvor oppgave A. var at jeg skulle skrive symptomer på chrons, og i oppgave B. skulle jeg gjøre rede for preop. og postoperativ sykepleie til pasienter med mage-tarm sykdommer.

Det som er viktigst å lære seg er symptomer og behandling på sykdommer, og generelle preop. og postoperative sykepleieoppgaver. Ikke heng deg opp i "spesielle" preoperative forberedelser som gjøres hos f.eks. pasienter med lårhalsbrudd, men les deg opp på generelle preoperative forberedelser, for da kan du skrive det som svar uansett sykdom.

Det er jo selvfølgelig et pluss om du kan mer, direkte rettet mot aktuell sykdom, men da blir det igjen mye mer å sette seg inn i.

 

Det er veldig individuelt hvordan folk liker å lese seg opp til eksamen, jeg tok for meg ett og ett kapittel, hvor jeg skrev ned ting jeg synes virket viktig (da spesielt symptomer og behandling, og diagnos.) på hvert kapittel, så gikk jeg videre til neste. Når jeg hadde kommet gjennom la jeg vekk alle bøkene, og leste bare på notatene jeg hadde skrevet under veis. Jeg for min del husker bedre hvis jeg har forskjellige farger f.eks. på overskiftene. Hjertesvikt med rød, og hjerteinfarkt med blå. Hjernen min kobler på et vis det jeg har lest opp mot fargen, og jeg husker at fargen rød var hjertesvikt. Men som sagt, det er uendelig mange måter å lese på. Noen leste bare side opp og side ned i boka, og fikk bra karakterer av det, men det funket ikke for meg.

 

Dette går nok bare bra, ønsker deg masse lykke til med eksamen, og velkommen til verdens flotteste yrke etterhvert :))

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy