Jump to content
Sykepleiediskusjon

Pedagogisk pleieplan


Sahana

Recommended Posts

Pasientsituasjon:

Rigmor Olsen er 80 år. Hun har vært pasient ved sykehjem de siste 3 årene. Rigmor Olsen har en kronisk hjertesvikt. Denne hjertesvikten har vært godt behandlet med vanndrivende medikamenter.

Hun er nå 160 cm høy og veier 85 kilo.

Hun har vanskeligheter med å gå på grunn av slitasje i begge hoftene, hun kan stå ved vasken, men bruker rullestol ellers ved forflytning. Rigmor Olsen trenger hjelp til stellet, hun klarer å stelle seg selv oventil når hun sitter ved vasken. Rigmor Olsen er urininkontinent.

Rigmor Olsen blir fort tung i pusten ved bevegelse. Hun har vært plaget med ødemer i begge anklene, for to år siden utviklet det seg et venøst leggsår på høyre legg som det tok 5 måneder å få til å gro.

Rigmor Olsen har alltid vært glad i musikk, hun har vært flink til å spille piano og har alltid hatt pianoelever som hun har undervist. Hun er klar og orientert for tid og sted.

Rigmor Olsen er enke, men har en sønn og to døtre som bor i samme by.

Aktuelt

De tre siste dagene har Rigmor Olsen hatt tiltagende ødemer i begge ankler. Hun forteller at hun har smerter og tyngdefornemmelse i begge bena.

Hun er tungpusten med en respirasjonsfrekvens på 23/min. I dag har hun også surklende respirasjonslyder. Rigmor Olsen forteller at hun føler hun ikke får puste når hun beveger seg. Hun har vært slapp og trøtt, og ikke orket å gå ut av sengen de siste dagene.

Det siste døgnet har Rigmor Olsen drukket 750 ml. Hun har hatt sparsomt med urin i bleie. Hun har spist to skåler med havregrøt det siste døgnet.

Under morgenstellet blir det observert et begynnende trykksår grad 2 på setet. Temperaturen er 37,2 grader c.

Kan noen hjelpe meg og finne Pasientens problemer i prioritert rekkefølge?

Takk :)

Link to comment
Share on other sites

Guest nyutdannet spl

Denne pasienten ville jeg fått til en legevakt raskt. En pasient med fra tidligere hjertesvikt har allerede et problem knyttet til mobilisering av væske. Det er ikke uvanlig at pasienter med hjertesvikt (som igjen gir redusert pumpekraft, og dermed redusert filtrasjon i glomerulus) utvikler ødemer, som det allerede står at pasienten har fått økning av i bein. I tillegg kan pasienten få en tilstand som heter lungeødem. Det er når væske kommer over i alveolene i lungene, og fører til en såkalt "surklende" respirasjon. Mistanken forsterkes også når pasienten føler at hun ikke får puste, hun er slapp og medtatt, og har manglende diurese. En økning i respirasjonsfrekvens støtter også denne mistanken.

 

Jeg vil derfor prioritere mine tiltakt i følgende rekkefølge:

1. Avklare med lege/legevakt hvorvidt pasienten skal innlegges på mistanke om begynnende lungeødem/forverring av hjertesvikt. Kan være greit å undersøke buk (er det sonor perkusjonslyd? ascites?), hvordan er andre deler av kroppen, er de også hovne? Til legen vil jeg ha følgende målinger klar: Respirasjonsfrekvens, saturasjon, blodtrykk, puls, temperatur, våken-klar-orientert-status (VKO) samt temperatur.

2. Igangsette kostregistrering samt drikke og diuresemåling. Derav også innsette drikkerestriksjon på 1000ml, samt undersøke med lege hvorvidt pasienten får tilstrekkelig med vanndrivende. Kan være nødvendig med kateterinnleggelse for å måle nøyaktig diurese. Kan tenkes at pasienten er overvæsket. Daglig vekt er også en fin indikasjon hvorvidt pasienten klarer å drenere seg med væske.

3. Pasienten bør få en trykkavlastende bandasje på setet som forhindrer forverrelse av det begynnende trykksåret da et grad 2 trykksår enda kan bli bra ved trykkavlastning. I tillegg bør pasienten få et snuskjema for å forebygge nye forverrelser. Et trykksår hos en pasient med hjertesvikt som forverrer tilhelingen kan være fatalt for en slik pasient da det er høy risiko for sepsis, sårinfeksjon, kronisk sår etc.

 

Hilsen nyutdannet spl :)

Link to comment
Share on other sites

Pasientsituasjon:

Rigmor Olsen er 80 år. Hun har vært pasient ved sykehjem de siste 3 årene. Rigmor Olsen har en kronisk hjertesvikt. Denne hjertesvikten har vært godt behandlet med vanndrivende medikamenter.

Hun er nå 160 cm høy og veier 85 kilo.

Hun har vanskeligheter med å gå på grunn av slitasje i begge hoftene, hun kan stå ved vasken, men bruker rullestol ellers ved forflytning. Rigmor Olsen trenger hjelp til stellet, hun klarer å stelle seg selv oventil når hun sitter ved vasken. Rigmor Olsen er urininkontinent.

Rigmor Olsen blir fort tung i pusten ved bevegelse. Hun har vært plaget med ødemer i begge anklene, for to år siden utviklet det seg et venøst leggsår på høyre legg som det tok 5 måneder å få til å gro.

Rigmor Olsen har alltid vært glad i musikk, hun har vært flink til å spille piano og har alltid hatt pianoelever som hun har undervist. Hun er klar og orientert for tid og sted.

Rigmor Olsen er enke, men har en sønn og to døtre som bor i samme by.

Aktuelt

De tre siste dagene har Rigmor Olsen hatt tiltagende ødemer i begge ankler. Hun forteller at hun har smerter og tyngdefornemmelse i begge bena.

Hun er tungpusten med en respirasjonsfrekvens på 23/min. I dag har hun også surklende respirasjonslyder. Rigmor Olsen forteller at hun føler hun ikke får puste når hun beveger seg. Hun har vært slapp og trøtt, og ikke orket å gå ut av sengen de siste dagene.

Det siste døgnet har Rigmor Olsen drukket 750 ml. Hun har hatt sparsomt med urin i bleie. Hun har spist to skåler med havregrøt det siste døgnet.

Under morgenstellet blir det observert et begynnende trykksår grad 2 på setet. Temperaturen er 37,2 grader c.
UTARBEID PEDAGOGISK PLEIEPLAN FOR
Se retningslinjer for pedagogisk pleieplan.
Alle problemer skal settes opp i prioritert rekkefølge, formulert i hele setninger.
Videre i oppgaven skal en jobbe med de to problemene en har prioritert høyest + ett av de andre

problemene.

Link to comment
Share on other sites

Guest nyutdannet spl

 

Pasientsituasjon:

Rigmor Olsen er 80 år. Hun har vært pasient ved sykehjem de siste 3 årene. Rigmor Olsen har en kronisk hjertesvikt. Denne hjertesvikten har vært godt behandlet med vanndrivende medikamenter.

Hun er nå 160 cm høy og veier 85 kilo.

Hun har vanskeligheter med å gå på grunn av slitasje i begge hoftene, hun kan stå ved vasken, men bruker rullestol ellers ved forflytning. Rigmor Olsen trenger hjelp til stellet, hun klarer å stelle seg selv oventil når hun sitter ved vasken. Rigmor Olsen er urininkontinent.

Rigmor Olsen blir fort tung i pusten ved bevegelse. Hun har vært plaget med ødemer i begge anklene, for to år siden utviklet det seg et venøst leggsår på høyre legg som det tok 5 måneder å få til å gro.

Rigmor Olsen har alltid vært glad i musikk, hun har vært flink til å spille piano og har alltid hatt pianoelever som hun har undervist. Hun er klar og orientert for tid og sted.

Rigmor Olsen er enke, men har en sønn og to døtre som bor i samme by.

Aktuelt

De tre siste dagene har Rigmor Olsen hatt tiltagende ødemer i begge ankler. Hun forteller at hun har smerter og tyngdefornemmelse i begge bena.

Hun er tungpusten med en respirasjonsfrekvens på 23/min. I dag har hun også surklende respirasjonslyder. Rigmor Olsen forteller at hun føler hun ikke får puste når hun beveger seg. Hun har vært slapp og trøtt, og ikke orket å gå ut av sengen de siste dagene.

Det siste døgnet har Rigmor Olsen drukket 750 ml. Hun har hatt sparsomt med urin i bleie. Hun har spist to skåler med havregrøt det siste døgnet.

Under morgenstellet blir det observert et begynnende trykksår grad 2 på setet. Temperaturen er 37,2 grader c.

UTARBEID PEDAGOGISK PLEIEPLAN FOR

Se retningslinjer for pedagogisk pleieplan.

Alle problemer skal settes opp i prioritert rekkefølge, formulert i hele setninger.

Videre i oppgaven skal en jobbe med de to problemene en har prioritert høyest + ett av de andre

problemene.

 

 

Du har ikke publisert retningslinjene for pleieplanen. Men strengt tatt tror jeg du egentlig bør lage den selv, sånn at du lærer det. Vi lagde aldri en "pedagogiske pleieplan" når jeg gikk på studiet, men en pleieplan. Da gikk vi gjennom Hendersons grunnleggende behov, og kartla pasienten. Kan tenkes at en slik "pedagogisk" pleieplan kanskje følger rekkefølgen til et DIPS-notat?

 

Hilsen nyutdannet spl.

Link to comment
Share on other sites

jeg spurte ikke å skrive pleieplan til meg. Jeg trengte litt hjelp for å finne problem det var det eg spurte. jeg ga hele oppgaven har for at dere skulle forsto oppgaven. Jeg skulle bare sammenligne deres meg min. men takk for at du hadde tid for å svare meg :)

Link to comment
Share on other sites

Viktigste er at pasienten får puste. Sørg for riktig leie, overkroppen høyt. Unngå flatt leie. Konferere med lege ang. diuretika. Kan hun få vanndrivende iv? Må iallfall ha det som evt i tilfelle rask forverring. Observer resp. frekvens, saturasjon (O2 ved behov), cyanose og knatre/surklelyder. Og funksjonsnivå. Hvor mye orker hun før hun blir tungpust. Så må man observere respirasjonsmønsteret. Overfladisk?

Så kommer vi til sirkulasjon. Med hjertesvikt og mulig begynnende stuvning ville jeg sørget for at blodtrykket ikke blir for høyt. Så vær forsiktig med væske. Ville lagt inn KAD for å få oversikt over diurese og skrevet opp drikke. Ta et EKG. Kan være at hun har gjennomgått et lite hjerteinfarkt. Observasjoner: BT, puls, smerter, ødemer (hvor langt opp). Beina høyt for å unngå ytterligere ødem og forverring av såret.

Vurder GCS, kan være at hun har en infeksjon (pneumoni) som forårsaker plagene. Da kan eldre pasienter bli forvirret. Er hun ustødig, greier hun det hun bruker å gjøre til vanlig?

Mål temp i tilfelle infeksjon og kanskje en crp hvis mistanken er der.

Observer såret, hold det rent og legg på og skift bandasje etter prosedyre. Endre stilling, snu henne på natt om nødvendig. Sørg for riktig ernæring mtp sårtilheling.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy