Jump to content
Sykepleiediskusjon

Pleieplan..


Recommended Posts

Heisann! Skriver pleieplan på en pasient med nyoppdaget diabetes mellitus type 1, og sliter veldig med å finne sykepleiediagnoser, altså problemområder som jeg skal skrive mål, tiltak og evaluering ut i fra :mellow: Har noen tips til hva jeg kan ha som problemområde®? Eller har noen et eksempel på en pleieplan som jeg kunne sett på? Hadde vært til STOR hjelp! :)

Link to comment
Share on other sites

Antar dette da dreier seg om en ung pasient? Alder hadde vært å fortrekke her.

 

Ernæring - hvordan kan pasienten leve et så tilnærmet normalt liv som nylig med sin nye diagnose? Mestrer pasienten å utregne karbohydrater? Hvordan er reguleringen av blodsukkeret?

 

Hygiene - hvordan er pasientens hygiene? fothygiene etc? hvordan gi gode vaner som forebygger sår etc?

 

Kommunikasjon/psykisk: Hvordan påvirker dette pasienten i hverdagen? hindrer det f.eks. sosiale sammenhenger? føler seg isolert/ensom? Opplever pasienten seg som en belastning for de rundt en? Hvordan er det med venner? Er pasienten redd for å få anfall når h*n er sammen med andre? synes det er flaut fordi diabetes ofte forbindes med overforbruk av sukker? sosiale stigma? Det å være annerledes, men mer enn en diagnosekode?

 

Aktivitet: Er pasienten aktiv? Forebygge overvekt og andre komplikasjoner som ofte kommer sammen med dårlig regulert diabetes som hypertensjon, økt risiko for slag etc. Aktivitet påvirker også blodsukkerreguleringen, hvordan håndterer pasienten disse situasjonene?

 

Er tonnevis å skrive om! Men kartlegginger må gjøres, og kunnskap om DM1 må tilegnes. Virginia Henderson gir noen gode punkter du kan kartlegge pasienten, og se hvordan diagnosen kan påvirke pasienten. Problemområder hadde jeg lagt til ulike grupper som jeg f.eks. har gjort ovenfor. Så kan du komme med tiltak som f.eks. veiledning hos diabetessykepleier, mobilapp som hjelper med karboregnska, det å hjelpe pasienten med små og store utfordringer knyttet til sin diagnose i hverdagen. Men viktigst her vil jeg si er å se at det er en person bak. Er veldig lett å henge seg opp i diabetesen, så får du frem pasienten her så er det et megapluss!

 

Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy