Jump to content
Sykepleiediskusjon

Taushetsplikt...


Guest ronja_99

Recommended Posts

Guest ronja_99

Hei :)

Jeg jobber på en helseinstitusjon med mange eldre pasienter. I blant hører jeg noe pasienter sier en fin setning eller noe som er så klokt sagt.

 

Hvis jeg en pasienter for eks. sier: "Før var man mer takknemlig for det man hadde". Dette er rent eksempel. Har jeg lov å eks. å dele dette på sosiale medier? Setningen? Eller bryte jeg taushetsplikten?

 

Det finnes så mange bøker hvor man har tatt ut morsomme sitater fra pasient journalen, blir dette på samme nivå eller er dette annerledes?

Link to comment
Share on other sites

Guest sykepleier

Så lenge det er anonymisert er det per definisjon ikke brudd på taushetsplikten så lenge det ikke er mulig å identifisere pasienten basert på utsagnet. Det er likevel noen som mener at det er uprofesjonelt å dele slik informasjon som man tilegner seg gjennom samhandling med pasienter. Kan hende jeg er sær på det, men jeg hadde rynket på nesen hadde en av mine kolleger stadig delt utsagn fra min arbeidsplass som pasienter har kommet med. Jeg opplever at pleiehverdagens kommunikasjon er noe intimt som du deler med den pasienten, og ikke nødvendigvis noe som må blottlegge på sosiale medier.

 

Det kan også hende at ledelsen din reagerer hvis det skulle komme dem for øre, da det som sagt blir sett på som uprofesjonelt. Selv om tanken er å dele "fine setninger" eller "kloke ord", tror jeg helt ærlig det er best å la være å referere isåfall til at du har hørt om det på institusjonen eller fra pasienter.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy