Jump to content
Sykepleiediskusjon

Noen voksne studenter her?


Guest Tonje

Recommended Posts

Hei

 

Er det noen som startet på sykepleier utdannelsen i voksen aldre som kunne tenke seg å dele sin erfaring.

Hvordan gikk det rundt økonomisk? Går det å kombinere med barn? Jobbet dere ved siden av studiet? Hvilken skole gikk dere på?

 

Håper på svar fra flere:-)

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

Jeg er voksen student, er 40 innen jeg er ferdig. Har mann og 3 barn, ga opp god jobb og satset. Jobber helgestilling, annenhver helg, samt endel ekstra, lander vel på ca 50% jobb. Økonomisk går det fint. Går deltid, men i praksis er det ikke deltid annet enn høsthalvåret. 30 stp på vårhalvåret, samme som heltid. Jeg synes det går veldig fint, men man er avhengig av å ha en ryddig økonomi, tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei! Jeg er 30 år, tobarnsmor til to barn under fem år og studerer sykepleie på fulltid. Jeg hadde full jobb, men var havnet på feil hylle - sluttet og begynte på nytt... trives kjempegodt på studiet! Men det er til tider krevende, da det krever mye studering utenom forelesning/praksis. Jeg jobber hver 3 helg utenom (vil ikke ha mer fordi jeg vil ha mest mulig tid med ungene), i tillegg til lån og stipend. Mannen er i full jobb. Da går det akkurat rundt, men det er klart vi måtte legge om livsstilen litt etter min inntekt ble så redusert. Men alt går ;-) er bare for tre år!

 

Har du lyst er det bare å hive seg rundt og begynne! Man får til det man vil! I min klasse er det flere voksne studenter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i år 40, og har vært utdannet sykepleier i 4 år :)
Har jobbet i helseyrket som ufaglært i mange år, da... men var vel egentlig litt lei av ikke å bli hørt og ikke "ha noe å si", so to speak.

Sluttet jobben og utdannet meg ved HIB (Høyskolen I Bergen) på fulltid.

Ja, det er krevende, spesielt når du har familie ved siden av... og skal få tid til studier og samtidig få økonomien til å gå opp... Det er tungt å sitte natt etter natt med oppgaver, fordi en gjerne vil ha noe tid sammen med barna også, utenom skole og studiegrupper... Og det er ikke alltid like kjekt alltid å måtte si nei til invitasjoner fra de unge medstudentene...

 

Men det er så utrolig verdt det etterpå! :D

Jeg oppdaget at jeg elsket å studere, å lære nye ting, å forstå hvordan ting fungerer... Og jeg endte opp med gode karakterer på stort sett alle eksamener :) Gjett om jeg var stolt over å dra i land en B på anatomien :) Og siste eksamen vi hadde, klarte jeg endelig å dra i land den ettertraktede Aen :)

Jeg vil anbefale deg å få kontakt med andre voksne studenter også, det er ofte litt lettere å dra lasset sammen. For ikke å snakke om at en har mange fine stunder sammen, og kan finne venner for livet.

 

Og som en belønning... så får du jobbe innenfor det aller beste yrket, som sykepleier :)
For meg var det som endelig å komme hjem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Marte

Hei! Jeg er 30 år, tobarnsmor til to barn under fem år og studerer sykepleie på fulltid. Jeg hadde full jobb, men var havnet på feil hylle - sluttet og begynte på nytt... trives kjempegodt på studiet! Men det er til tider krevende, da det krever mye studering utenom forelesning/praksis. Jeg jobber hver 3 helg utenom (vil ikke ha mer fordi jeg vil ha mest mulig tid med ungene), i tillegg til lån og stipend. Mannen er i full jobb. Da går det akkurat rundt, men det er klart vi måtte legge om livsstilen litt etter min inntekt ble så redusert. Men alt går ;-) er bare for tre år!

 

Har du lyst er det bare å hive seg rundt og begynne! Man får til det man vil! I min klasse er det flere voksne studenter.

 

Som om jeg skulle ha skrivet det selv.

2 barn under 5 år, vikariat hvor jeg jobber hver 3. helg - mannen i full jobb. Har selv fult lån og stipend så det går rundt for oss :)

Jobber med fagstoffet på kveld etter at barna har lagt seg. I eksamensperiodene er mannen og flink til å prøve å finne på noe med barna slik at jeg får litt arbeidsfred osv. Viktig at alle er innstilt på en hektisk periode, men tror nok det vil gå fint så lenge man er motivert.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy