Jump to content
Sykepleiediskusjon

Nyutdannede sykepleiere som slutter med en gang


Guest virgo

Recommended Posts

Har jobbet et sted i mange år, men ble ferdig utdannet for et par måneder siden. 

Synes det er veldig frustrerende å ha gruppeansvar, pasient- og medisin-ansvar samtidig som jeg skal ha ansvar for opplæring av nye. 

To ganger på kort tid har nyutdannede trukket seg fra stillingen rett etter opplæring. 

Jeg har svært blandede følelser angående dette.

Lurer på om jobben min virker helt grusom, er jeg helt grusom, er den nye feig som ikke tør å prøve?? Vet ikke om jeg orker ansvaret for opplæring av nye nå. Det krever mye ekstra i en allerede intens arbeidsøkt. 

Hvilke tanker har dere om dette? Det er vel ikke så vanlig å få kjempemasse opplæring, og det er jo travelt over hele linja i helsenorge nå. Så er man jo nyutdannet, men samtidig ferdigutdannet. Har vel grunnleggende kompetanse, og bør jo klare en travel jobb med pasienter? eller.. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i en lignende situasjon, nyutdannet og ganske overveldet.

Jeg tror at for kort opplæring, for mye ansvar og følelsen av å bli stående alene med "alt" er med på skape usikre sykepleiere som til slutt velger å bytte yrke. Folk blir satt til å være kontaktsykepleiere under et år etter at de selv er ferdig utdannet, og da har man faktisk nok med seg selv. Jeg opplevde i medisinsk praksis at kontaktsykepleieren min gikk å gjorde alt selv, lot meg aldri få prøve. Da jeg tok opp dette med henne beklaget hun det veldig og sa at hun var så usikker selv at hun syntes det var vanskelig å ta ansvar for meg i tillegg. Ikke hennes feil- men veldig kjedelig for meg som student. 

Når man består sykepleien da er man på en måte i samme situasjon som når man tar lappen. Man har fått den, men det er først etter det at man blir god til å kjøre. For å kunne stå i en stressende jobb over tid må man være trygg i bunn.

Og dersom det ikke er mulig for meg som  ung og frisk å gå i 100% jobb... da er det jobben det er noe feil med. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy