Jump to content
Sykepleiediskusjon

Operasjonssykepleie eller anestesi?


Guest Nurse

Recommended Posts

  • 3 months later...
On 7/19/2019 at 6:58 PM, Guest Nurse said:

Hvilken av disse to videreutdanninger ville du anbefalt? Å hvorfor?'

Jeg er i gang med operasjons videreutdanning nå og vi jobber daglig med anestesisykepleiere. Skal ikke påstå å vite alt hva de gjör, men for meg virker det som om operasjonssykepleiere "gjör" mer i operasjonsstuen, både forberedende og underveis. Virker litt som om det kan bli mye dödtid for anestesien under lengre inngrep (selvfölgelig skal man fölge med, men stabile pasienten går det som regel greit med) og en står med mye ansvar om noe akutt skjer. 

 

Angrer ikke på operasjon, men det kommer helt an på hva du er interessert i. Jeg synes det er vanvittig göy å stå sterilt i feltet og assistere kirurgen, så närt kommer ikke anestesien.

Link to comment
Share on other sites

Guest Anestesistudent
4 hours ago, Guest Guest said:

Jeg er i gang med operasjons videreutdanning nå og vi jobber daglig med anestesisykepleiere. Skal ikke påstå å vite alt hva de gjör, men for meg virker det som om operasjonssykepleiere "gjör" mer i operasjonsstuen, både forberedende og underveis. Virker litt som om det kan bli mye dödtid for anestesien under lengre inngrep (selvfölgelig skal man fölge med, men stabile pasienten går det som regel greit med) og en står med mye ansvar om noe akutt skjer. 

 

Angrer ikke på operasjon, men det kommer helt an på hva du er interessert i. Jeg synes det er vanvittig göy å stå sterilt i feltet og assistere kirurgen, så närt kommer ikke anestesien.

Jeg er snart ferdig med videreutdanning i anestesi, og jeg vil påstå at vi gjør mye, selv om det ikke kan virke slik. I starten av operasjonen går mye av tiden til å koble på monitorering, anlegge venevei, henge opp væske, gi antibiotika og andre medikamenter. Deretter er det innledningen hvor vi enten intuberer pasienten, eller tar oss av narkosemedikamentene. Mye av anestesisykepleien er planlegging. Ved å gjøre en god vurdering av pasienten sammen med anestesilegen kan vi forhindre at vi står på stua og stresser oss ihjel. Vi legger mange planer for hvordan vi skal handle hvis den og den komplikasjonen skulle oppstå pga. den og den sykdommen. På "ukompliserte" pasienter, gjerne ASA 1-2 er det generelt greit å kjøre anestesi. Noen plasser har de digital kurveføring, mens andre plasser hvor jeg f.eks. er, må vi skrive selv. Da registrerer vi vitalia hvert 5-10 minutt (Norsk standard for anestesi). En står gjerne alene som anestesisykepleier på stuen, og som forrige skriver, står vi med mye ansvar. Vurderingene går på at vi har vitalia innenfor det ønskede nivået, og må justere og gi medikamenter deretter. I tillegg ønsker vi at pasienten er sovende, og har det bra under operasjonen, og krever et godt trent øye. Tall på en monitor er ikke fasiten, det er pasienten. 

 

Anestesisykepleierens jobb kan se slik ut (forenklet):

1. Planlegge og vurdere pasienten, se på blodprøver, tidligere anestesi, sykdomshistorie etc. Hvordan påvirker dette anestesien, hvordan påvirker inngrepet anestesien, og hvilken måte blir det best å gi narkose til pasienten.

2. Klargjøre stue, medikamenter, væske etc.

3. Påkobling av monitorering, gi medikamenter, antibiotika, aspirasjonsrisiko, luftveisvurdering etc.

4. Innledning, luftveishåndtering eller medikamenter. Assistere ved f.eks. spinal eller epiduralinnleggelse.

5. Overvåke søvndybde, gi medikamenter, justere doseringer, observere pasienten, håndtere komplikasjoner knyttet til kirurgi.

6. Planlegge og gjennomføre avslutningen. Gi smertestillende og kvalmestillende til post-operativ periode.

7. Etter avsluttet kirurgi, vekke pasienten, ekstubere og overflytte til oppvåkningspost.

 

I tillegg deltar vi ved traumer i akuttmottaket, anestesi ved andre avdelinger. Vi er også med i stansteam og hjelper sengepostene med venekanyler.

ASA 1-2 kan to anestesisykepleiere innlede og avslutte anestesi på selvstendig.

Ved ASA 3-5 skal anestesilege være tilstede ved innledning og avslutning.

 

Lykke til i ditt valg! Jeg synes anestesi er spennende! Mine kjære operasjonskolleger er råskinn på systematikk, oversikt, planlegging og assistering under kirurgien, og er en verdifull kollega for meg hvis jeg skulle trenge hjelp.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest guest nurse

Takk for utfyllende svar:) har vært inne å hospitert litt på operasjonsavd, å heller nok mer mot operasjonssykepleier da man får kommet så tett på kirurgien noe jeg synes er utrolig spennende samt at det alltid er to opr Spl så man får en veldig variert arb hverdag i de to rollene. Alt det akutte anestesien må ut på tror jeg ikke er noe for meg. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy