Jump to content
Sykepleiediskusjon

Manglende kunnskap i patologi, fysiologi og anatomi


Guest Sykepleier

Recommended Posts

Guest Sykepleier

Har klippet ut dette fra en artikkel i Dagens Medisin:
Men grunnutdanningen i sykepleie er endret de siste tiårene. Bachelor-utdanningen på 180 studiepoeng over tre år inneholder nå bare 45 studiepoeng, det vil si halvannet semester, om medisinske og naturvitenskaplige emner. Resten er fag som sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag, sykepleierens funksjon og oppgaver samt ulike samfunnsvitenskapelige emner.

I klinikken merker vi at nyutdannede sykepleiere ikke har den medisinskfaglige bakgrunn som før, og at kunnskapen om kropp, fysiologi og patofysiologi ofte er mangelfull. I daglig samarbeid mellom sykepleier og lege opplever mange fastleger dette svært utrygt.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/09/13/sykepleiere-i-kommunene/?fbclid=IwAR0tdq8CIGMju0pnK1_zlXUsRc5XgZ4_zfE4TdPTTb4mLma-GV_MA1ccu18

Stemmer det at de som utdannes i dag har mindre kunnskap om anatomi, fysiologi og patofysiologi enn før? Jeg er redd han har rett. Når jeg har vært pasient eller pårørende har jeg ofte blitt skuffet og tenkt at endel sykepleiere har påfallende lite innsikt og kunnskap i nettopp disse fagene. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy