Jump to content
Sykepleiediskusjon

Snart ferdig utdanna sosionom men ønsker å bli sykepleier


Guest Camomillala

Recommended Posts

Guest Camomillala

Jeg er snart 33 år og er ferdigutdannet sosionom til våren. Studiet i seg selv er interessant og det har ikke mangla på motivasjon. Imidlertid så ser jeg at det stort sett er ønskelig med sykepleiere i fagfeltet jeg er interessert i (psykiatri/rus) når det lyses ut til stillinger, særlig i hjemkommunen min (ikke et alternativ å flytte).
 

I utgangspunktet hadde jeg lyst til å velge bachelor i sykepleie når valget skulle taes, men jeg har et anstrengt forhold til nåler - dette har jeg skjønt i ettertid at jeg kan avvennes. Videre hadde jeg sommerjobb i hjemmetjenesten i fjor og da kjente jeg at jeg nok burde kanskje valgt sykepleie istedet for sosialt arbeid.

I deltidsjobben jeg har nå i psykisk helse og rus så jobber jeg side om side med sykepleiere, og jeg synes deres fagkunnskap og oppgaver virker mer interessant sammenlignet med oppgavene man har som sosialarbeider. Jeg synes liksom at hjelpen og omsorgen en sykepleier yter er mer konkret enn det jeg opplever man gjør som sosialarbeider, og det tror jeg kunne passa meg mye bedre.
 

Som person er jeg veldig omsorgsfull, reflektert og observant, videre trives jeg med å utføre arbeidsoppgaver der man hjelper andre gjennom å utføre konkrete handlinger og prosedyrer. Det jeg kommer på nå som kan være en stor ulempe som sykepleier er at jeg kan takle stress dårlig hvis jeg er usikker, og jeg kan noen ganger ta med meg jobben hjem hvis noe har vært ugreit ila arbeidsdagen. Men dette kan vel avlæres eller takles? 

Jeg vurderer å søke på sykepleien til høsten, men før jeg kan gjøre det så er det endel ting jeg må tenke og reflektere over for å være mer sikker i min sak. Hva burde jeg tenke over før jeg evt søker? Er alle sykepleiestudenter brennende interessert i anatomi, biokjemi og fysiologi, eller at de har syntes naturfag på vgs har vært veldig spennende? Hva må jeg være forberedt på, både under studiet og ut i arbeidslivet?


Jeg ønsker å jobbe i psykiatrien eller familievernet og er motivert for flere år på skolebenken.

Takker for alle svar og innspill!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy