Jump to content
Sykepleiediskusjon

Boliglån som snart nyutdannet sykepleier?


Guest Ine

Recommended Posts

Hei. Jeg og min samboer er studenter begge to. Jeg er på mitt siste semester på sykepleierstudiet, og er ferdig nå til våren. Samboeren min studerer til å bli lærer, og er derfor ikke ferdig før om et par år. Vi har veldig lyst til å kjøpe egen bolig ila. 2021 for å kunne betale til egen lomme, og begynne sparingen. Vi har en god sum egenkapital, samt foreldre som kausjonister for det beløpet banken måtte kreve. Vi har begge vært tilkallingsvikarer gjennom studiene og jobbet en god del. Vi har aldri hatt problemer med å betale nåværende husleie på 13000 kr, har stabil økonomi og lønnsslipper fra det siste året som viser noe inntekt i tillegg til studielån/-stipend. Vi tenkte at siden jeg er ferdig sykepleier til våren, kunne vi få lån basert på den forventede inntekten fra da. Dog ønsker banken en bekreftelse fra sykehuset om at jeg har fast jobb i en stund fremover. Dette synes jeg blir vanskelig, da man som sykepleier ved sykehus nesten utelukkende starter i sommervikariat først og deretter få forlengelse med stor sannsynlighet. Jeg har med andre ord kun et sommervikariat å vise til, noe banken ikke syntes var tilstrekkelig. Er det noen andre som har fått boliglån basert på at de snart var ferdig utdannet sykepleier? Jeg synes det var rart at de krevde dette, da yrket er en av de med størst sikkerhet i samfunnet og at man er sikret jobb uansett. Ikke minst er det sannsynligvis lenge til en 100 % stilling foreligger, da de aller fleste får deltidsstillinger først, men jobber uansett fulltid på grunn av alle ekstravaktene... Hvordan skal jeg få banken til å skjønne at det kan ta flere år før en 100 % fast stilling i det hele tatt er aktuelt? Eller blir dette vanskelig? 

Hvis det er noen som har fått boliglån basert på dette, hvordan gikk dere fram og i hvilken bank? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy