Jump to content
Sykepleiediskusjon

Anestesi eller operasjon


Guest Martha

Recommended Posts

Guest Martha

Jeg vurderer videreutdanning. Har jobbet som sykepleier i ca 2 år, når jeg søker neste år vil det bli 3. Har lest og undersøkt mange forskjellige retninger og mye virker interessant(feks nefrologisk sykepleie)men tror det står mellom operasjon og anestesi for min del. Virker spennende å assistere kirurgen ved operasjon (man får jo sett operasjonen) og jeg liker godt å organise, planlegge osv

samtidig virker også anestesisykepleie spennende, men eneste jeg er bekymret for mtp det er at man har veldig mye ansvar alene (operasjonssykepleiere jobber jo to sammen). Er 2-3 års erfaring da nok? Er heller ikke sånn at jeg er mester på pvk (ikke at jeg er kjempedårlig heller men har ikke hatt ordentlig mengdetrening enda). Er jo en stor del av anestesisykepleie såvidt jeg har forstått det, man assisterer også sykehuset ved vanskelige stikk. Har man ultralyd maskin til de aller vanskeligste pasientene?

Er det vanskelig å få jobb som anestesisykepleier? Mener å ha lest noe om det, at det er sjelden stillingsutlysning. Er det sjanse for en del dagjobb eller er det lettere for operasjonssykepleiere? Og hvordan er lønna, ca samme eller tjener noen av disse mer enn den andre? Andre ting jeg bør tenke på når jeg velger mellom disse?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Kort svar

Lenge siden dette spørsmålet ble postet, men kan komme med et svar hvis du enda ikke har valgt videreutdanning eller hvis det er andre som lurer på det samme. Svarer da som anestesisykepleier med bakgrunn fra akuttmottak.

Anestesi- og operasjonssykepleiere er to veldig ulike yrkesgrupper som jobber tett sammen. Mitt inntrykk er at man nok har et større selvstendig ansvar for anestesisykepleier, mye fordi man ofte står alene med pasientene inne på stuen (men det er ofte med en anestesilege hos de aller dårligste). Operasjon må på sin side ha mye kunnskap om de kirurgiske inngrepene, leiring og har et stort ansvar for å gjøre jobben til kirurgene så optimal og effektiv som mulig. Operasjon har også er stort ansvar for hygiene og smittevern. Som anestesisykepleier må man ha god kunnskap om fysiologi og farmakologi.

Både anestesi- og operasjonssykepleiere er med på traumemottak i akuttmottaket, mens anestesi i tillegg er med på medisinske mottak, akutte hendelser på sykehuset, intensivtransporter, osv.

For å svare direkte på noen av spørsmålene:

Hvor lang erfaring man bør ha før man begynner kommer an på hvordan type erfaring man har. 2-3 års erfaring fra intensiv, ambulanse, mottak, medisinsk overvåking, PO, osv er greit, mens man kanskje bør ha noe lengre erfaring dersom erfaringen ikke er like relevant.

Man trenger ikke å være mester på PVK før man begynner, det kommer med erfaring. Man får opplæring på bruk av ultralyd, så det kan benyttes ved behov.

Noen steder er det veldig vanskelig å få jobb, mens andre steder er det et stort behov (Oslo-området i alle fall).

Man kan f.eks. jobbe på dagkirurgisk avdeling som både anestesi- og operasjonssykepleier. Da jobber man dagtid mandag til fredag.

Både anestesi- og operasjonssykepleiere tjener det samme (650 000 i grunnlønn per nå).

Andre ting å tenke på: Som anestesisykepleier har du mye ansvar og står mye alene i diverse situasjoner. Man jobber ofte med ustabile pasienter og med potente medikamenter, samtidig som f.eks. luftveishåndtering alltid innebærer en viss risiko for pasientene. Det kan være greit å ha prøvd seg litt i tilsvarende situasjoner (ambulanse er veldig relevant ifht til dette) for å se om det er noe man synes er greit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy