Jump to content
Sykepleiediskusjon

Må man bare godta å være bakvakt?


Liten pike

Recommended Posts

Hei! Jeg har ei venninne som jobber som sykepleier på et sykehjem med sykepleiemangel.

Hun må ofte være bakvakt,opptill 3 ganger hver uke.Spesielt gjelder dette på helg.

Da må hun ofte ha bakvakt etter dagvakt og kveldsvakt. Ofte får hun ingen varsel heller,

hun ser bare hun står oppført som bakvakt når hun kommer på vakt.Å jobbe hver tredje helg synes jeg er nok i seg selv og man ikke må ha bakvakt i tillegg, da kan man jo ikke finne på noe den helga.Synes det er trist å se hvordan arbeidsplassen knebler sykepleierne på denne måten. Hvilken erfaring har dere med bruken av bakvakt og hvor mye får dere i kompensasjon?

 

Hilsen sykepleier som slipper å ha bakvakt :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis hun er ansatt i en stillingsprosent og har en turnus å gå etter så er det ingen som kan tvinge henne til å jobbe ekstra.

Hun velger selv om hun vil ta bakvakt eller ikke. Du sier at arbeidsplassen knebler sykepleierene, men det er vel snarere slik at de knebler seg selv med å godta bakvaktene slik de er pr idag.

Avlønningen på mine bakvakter er 1/3 lønn og time for time hvis jeg må rykke ut eller blir oppringt.

Det er forøvrig ikke lov å legge faste bakvakter inn i turnus.

 

Det er ikke vårt problem om arbeidsgiver sliter med å få tak i sykepleiere, og rovdrift på sykepleierene fører til sykemeldinger eller at folk rett og slett slutter.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy