Jump to content
Sykepleiediskusjon

Begynne på sykepleie, eller vente et år?


Guest Line

Recommended Posts

Jeg har fått en restplass ved sykepleierstudiet i Molde, min hjemby. Dette kom som et sjokk, siden det visstnok aldri har vært ledige plasser der tidligere.

Jeg bor og jobber i Trondheim, har bodd her i litt over ett år. Gikk et år på BI, men studiet føltes ikke riktig for meg så jeg valgte å avslutte. Det å bli sykepleier tror jeg kan passe meg godt, men det var en veldig impulsiv avgjørelse. Både moren og faren min er sykepleiere (jobber innen psykiatri og i NAV nå), og de synes det virker som et godt valg. Lar meg lett påvirke av hva andre mener, men liker tanken på å være garantert jobb, og samtidig ha mange muligheter for arbeidsplass, videreutdanning osv. Jeg liker også å være aktiv når det kommer til jobb, å sitte på et kontor er ikke noe for meg.

Jeg skulle opprinngelig begynne på en bachelor i engelsk i Trondheim, men har hørt at det kan være vanskelig å få jobb etter slike studier.

Trives veldig godt i Trondheim, men føler samtidig at det er dumt av meg å ikke begynne på studiet. Er 21 år gammel, og har planer om å videreutdanne meg innen operasjon- eller intensivsykepleie etter bacheloren.

 

Har familie og endel venner i Molde, men synes at byen blir litt "liten", særlig etter å ha opplevd hvordan det er å bo i en såpass stor by som Trondheim. Planen min var egentlig å jobbe et år her, og deretter søke på sykepleierstudiet i Molde, Trondheim og Levanger neste år. Er litt redd for å angre på det å flytte tilbake til Molde... Og jeg må bestemme meg innen tirsdag, mtp. at jeg må si opp jobben og flytte.

 

Setter derfor stor pris på å få litt synspunkter på hva jeg bør gjøre, for akkurat nå er jeg ganske forvirret og "lost"...

 

Er det også noen som har gått på studiet i Molde/kjenner noen som går der? Er det en bedre skole ift. HiST eller HiNT avd. Levanger?

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo starte, og senere søke overflytting til en annen skole neste år? Da er du jo nemlig i gang! Søstra mi har studert ett år i Molde, men ikke sykepleie, og skrytt veldig av stedet ihvertfall!

 

Har bestemt meg for å begynne ja :-) Har hørt mye bra om skolen, så jeg håper den lever opp til forventningene :-P

Jeg har snakket med de på sykepleierstudiet i Levanger og på HiST, og overflytting kan være litt vanskelig. Men mulig jeg kommer til å prøve å søke om det likevel.

 

Akkurat nå er jeg mest spent på å komme i gang, gleder meg til å bli sykepleier! :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy