Jump to content
Sykepleiediskusjon

Utbrenthet av ansatte på sykehjem.


Guest Eivind Ankre

Recommended Posts

Guest Eivind Ankre

Det er beklagelig at ansatte blir utbrent eller må bytte jobb pga. dårlige arbeidsforhold, og noe er i alle fall galt på arbeidsplassen når dette skjer hyppig.

Etter en rekke undersøkelser viser resultatene at de ansatte lærer av hverandre på uformell basis.

Imidlertid tyder studier på manglende systematikk i kompetanseutviklingen.

Det er mange tilbud om kurs, men innholdet samsvarer ikke med de ansattes og sykehjemmets behov slik ansatte ser det. Internundervisningen er ikke tilstrekkelig med tanke på å nå alle ansattes behov. Kunnskapskilder er ikke tilgjengelig, og kommunikasjonskanaler, motivasjon, belønning og medbestemmelse syntes ikke ivaretatt som middel for kompetanseutvikling. De ansatte kjenner ikke til om sykehjemmene har mål og planer for kompetanseutvikling. Det kreves et bredt spekter av tilnærminger for å skape positiv kompetansekultur og kontinuerlig fokus på kompetanseutvikling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jobbet på sykehjem i noen år nå, og mener at kurs ikke er det som skal til for å gjøre hverdagen lettere for de ansatte. Problemet er at behovet fra de gamles side slik jeg oppfatter det, er noen som kan prate lenge, følge/forflytte på toalettet opp og ned ubegrenset antall ganger uten ventetid eller stort sett stå til disposisjon til ymse tjenester iløpet av minutter.

I tillegg kommer jobber som rydding ut og inn med pålegg og annen mat, avbrytes gjerne av hastende toalettbesøk eller bleieskift.

På toppen av dette kommer et utrolig høyt støynivå med mange personer som konstant roper typisk "hallo" dog uten å ville noe spesielt. De gamle er ofte sinte, misfornøyde og gir høylydt uttrykk for det. Ofte blir en bagatell som at man har fått eplejuice istedet for appelsin en stor sak, og det kan hagle med ukvemsord over udugelighet og latskap.

Sånn er stort sett hverdagen for meg. Hvis kurs og kompetanseheving kan endre på det, er jeg svært interressert. Jeg mener ikke at det er uinterressant, men inntil vi er minst dobbelt så mange på jobb, er det kun av akademisk interesse, og for oss "på gulvet" tror jeg at en stor del av grunnen til mistrivsel og utbrenthet ligger i det jeg beskriver over her.

J

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy