Jump to content
Sykepleiediskusjon

Pleieplan


Towi

Recommended Posts

Jeg skal øve meg på å skrive en pleieplan og husker ikke helt hvordan jeg skal sette det opp. Skal jeg sette det opp i kolonner og må jeg da sette opp problemene i spesiell rekkefølge? Når pleieplanen er skrevet må jeg vel under begrunne tiltakene og samtidig drøfte hva forskjellige andre muligheter som er tilstede og i såfall fordeler og ulemper rundt disse. Jeg har aldri jobbet i hjemmetjenesten og er usikker på hvordan man der administrerer arbeidsfordelingen. Kan jeg f.eks skrive at jeg anbefaler fysioterapi som ett ledd av en rehabilitering? Dette som et eksempel altså. Vil sette kjempestor pris på hvis noen ville hjelpe meg å sette opp hvordan man gjør dette med pleieplan, da dette kun er en øvingsoppgave...men jeg klarer ikke å øve på noe som jeg ikke har gjort før. HJELP!!!

 

CASE

 

Du er ansatt i Nes kommune. Du har fått som oppgave å være primærkontakt for Arne Vik, som er 73 år gammel. Han er enkemann og bor i egen bolig 4 km fra kommunesenteret. Han har to barn, en datter som har Downs syndrom og bor i bofellesskap i kommunesenteret, og en sønn som bor i utlandet.

 

Tidligere var Arne og ektefellen medlemmer av turlaget, men etter at han mistet henne har han isolert seg, og deltar ikke i noen aktiviteter utenfor hjemmet.

 

Arne Vik er operert for cancer prostata og er nå kommet hjem etter et kort sykehusopphold. Operasjonen har vært vellykket. Han skal ikke ha videre behandling på sykehus, men har fått beskjed om å gå hos sin fastlege til kontroll. Arne Vik har tidligere vært frisk og har ikke sett behov for å skaffe seg fastlege.

 

Han føler seg slapp og initiativløs, virker deprimert og ligger i sengen eller sitter i godstolen og ser på TV det meste av dagen. Huset virker kaldt og rotete. På kjøkkenbordet ligger uåpnede vinduskonvolutter og regninger. Han har og en blå resept på Zoladex som han har fått ved utskrivelse fra urologisk avdeling.

 

Han er tynn og spiser lite. Arne er lite interessert i matlaging. Det var det kona som tok seg av. Nå blir det brødmat, og enkelte dager litt lettvint varm mat som han steker på stekepanna.

 

OPPGAVE

 

Vurder Arnes behov for helhetlig sykepleie. Hvilke tiltak vil du iverksette? Begrunn tiltakene faglig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy