Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kommer ikke overens med kontaktsykepleier i praksis


Guest Tine

Recommended Posts

Eg går nå siste året på skolen. Er for tiden ute i praksis på Ullevåll (Vil ikke si avdeling). Der har jeg to stykker konttaktsykepleiere. Disse to ser ikke ut til å like meg. Det er 1 mann og 1 dame som har jobbet i 2 år etter utdanning. Hun ene sa at jeg ikke var noen god sykepleier. Jeg dullet for lite med pasientene og var for interessert i detaljer i steden for helhetsbildet til pasienten. Jeg er ikke enig. Jeg går godt overens med pasientene, men jeg er ikke i nærheten av den personligheten hun er. Og det skal jeg ALDRI bli heller. Jeg syntes heller ikke jeg bare bryr meg om detaljer.

 

Det skulle vært kvalitetsikring av kontaktsykepleiere. Har nesten ikke lyst til å møte på praksis til uken. Jeg vet selv jeg er en god sykepleierstudent som pasientene liker, men jeg blir helt ødelagt psykisk og føler jeg bare vil sette meg ned i garderoben å gråte. Læreren min reagerte ikke en gang da de sa dette på vurderingstimen vi hadde.

 

Nesten så jeg revurderer hva jeg egentlig vil.

Link to comment
Share on other sites

Uff, det hørtes forferdelig ut! Men skjønner veldig godt hva du mener. Jeg er også sykepleierstudent, men har heldigvis ikke møtt slike kontaktsykepleiere i mine praksisperioder. Hvis det er slik at de ikke kan begrunne faglig at du kommer til å bli en dårlig sykepleier, så er dette rett og slett dårlig veiledning!

Det er ikke meningen at man skal vite alt når man er i praksis, man er jo der for å lære.

Vil råde deg til å ta opp dette med veilederen din fra skolen, er det høgskolen du går på?

Håper alt ordner seg, og at du ikke lar denne opplevelsen ødelegge lysten din til å bli sykepleier!

:)

Link to comment
Share on other sites

Guest banshee

Siden dette er siste året ditt, er det mulig de vil du skal fokusere på prioriteringer i arbeidet/time management og lederansvar? Det handler ikke bare om å komme overens med pasienten. Om jeg var deg ville jeg prøvd å ta til meg det de sier, selv om jeg hadde vært uenig. Du kan spør dem i hvilke tilfeller de mener du kunne gjort ting anderledes, og hva de ville gjort. Fokuser på det de sier og gjør en innsats på de områdene. Skriv gjerne logg, så kan du vise til at du har jobbet med det du har fått tilbakemeldinger om. Gjør du dette godt kan de ikke "ta" deg på det senere. Lykke til;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Frida

Uff høres ille ut. Jeg jobber selv innen ous og har selv vært vitne til at spl studenter behandles dårlig. Har også opplevd at de omtales i dårlig ordlag og blitt vitset om. Jeg har stor sympati med de og lurer på om jg skal tipse høgskolen om dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Student

Dette MÅ tas opp med de respektive skolene. Vi er fremtidige kollegaer av disse kontaktsykepleierene og det er i både deres og pasientenes interesse å bidra til å gjøre praksisperioden til en god opplevelse for oss som studenter og dermed bidra til å gjøre oss til gode sykepleiere.. Jeg skal ut i sykehuspraksis etter sommerferien og har ikke tenkt å la en dust av en kontaktsykepleier ødelegge det for meg. Jeg har jobbet mange år som hjelpepleier med videreutdanning ved OUS og det er mange sykepleiere med ufattelig dårlige holdninger og menneskelige egenskaper. Noen av de er fryktelig høye på pæra uten at jeg forstå hvorfor....

Heldigvis har jeg fått så mange år på baken at jeg sier fra og setter grenser for hva jeg finner meg i. Stor sett er jeg eldre enn kontaktsykepleierene også ;-)

 

Vi skal lære og deres jobb er å veilede oss og hjelpe oss til å nå målene vi har i læreplanen. I tillegg handler det om respekt for sine medmennesker og ikke minst å huske på at en selv har vært student og har hatt behov for en flink og real kontaktsykepleier.

 

Masse lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

ser selv i fordjupningspraksis på medisinsk avdeling, med fokus på nyre og diabetes... kontakten min er veldig flink, men opplever at hun forventer at jeg ikke er i denne praksisen for å lære, men for å vere en ferdig sykepleier som har jobbet på avdelingen noen år. hun reagerer når jeg ikke vet hva et medikament jeg ikke har hørt om før er for noe. hun ga meg strykvarsel etter to uker fordi jeg ikke klarte å identifisere en feil en sykepleier hadde gjort når hun lagde til en dosett..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy