Jump to content
Sykepleiediskusjon

Beste skole i Bergen?


Guest Bergen-Sykepleier

Recommended Posts

Guest Bergen-Sykepleier

Hei! Jeg er en jente på 23 som har funnet ut at jeg har lyst til å bli sykepleier!

Er veldig spent på å begynne og på å finne ut om dette virkelig er det jeg vil :-)

 

Men det jeg er veldig usikker på er; Hvilken av skolene her i Bergen er "best" ? Man har jo HiB, Haraldsplass og Betanien som tilbyr Bachelor i Sykepleie..

 

Jeg tenker jo at jeg kan ha det bra på alle 3, og at det kommer veldig an på hvilke personer man får rundt seg, både av lærere og medstudenter,

men er det noen her som vil dele sin erfaring fra sykepleiestudiet i Bergen, eventuelt hva dere har "hørt" om de andre studiestedene..

 

Tusen takk for svar! :-)

 

Hilsen spent snart-student i Bergen

Link to comment
Share on other sites

har hørt Betanien har veldig bra skussmål ute blant arbeidsgiverene, HIB er jo en veldig stor skole, så har hørt at de får noe mindre oppfølging fra lærere osv i forhold til de to andre skolene.

 

har egentlig bare hørt positive ting om HDH og BDH.

Fra HDH studenter har eg hørt at det er en bra skole, er det visst bra lærere og bra oppgølging osv.

HIB har eg hørt blandende ting om. tror de "lever" mye på navnet

Link to comment
Share on other sites

Guest snart student

Tusen takk for svar!

Flere svar og tanker tas imot med stor takk! :)

-Snart student

 

har hørt Betanien har veldig bra skussmål ute blant arbeidsgiverene, HIB er jo en veldig stor skole, så har hørt at de får noe mindre oppfølging fra lærere osv i forhold til de to andre skolene.

 

har egentlig bare hørt positive ting om HDH og BDH.

Fra HDH studenter har eg hørt at det er en bra skole, er det visst bra lærere og bra oppgølging osv.

HIB har eg hørt blandende ting om. tror de "lever" mye på navnet

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar!

Flere svar og tanker tas imot med stor takk! :)

-Snart student

 

Hei!

For all del ikke begynn på HiB, det er virkelig en skole som har stått stille de siste 30 årene. Undervisningen er stort sett dårlig og de har aldri nok praksisplasser til studentene. Har hørt mye bedre ting om Haraldsplass for eksempel. Så hvis jeg kunne valgt om igjen ville jeg nok satset på de!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

For all del ikke begynn på HiB, det er virkelig en skole som har stått stille de siste 30 årene. Undervisningen er stort sett dårlig og de har aldri nok praksisplasser til studentene. Har hørt mye bedre ting om Haraldsplass for eksempel. Så hvis jeg kunne valgt om igjen ville jeg nok satset på de!

 

 

Enig med over- styr unna HiB! Det irriterer meg at de tar inn store mengder med studenter, men ikke har muligheter til å følge de opp. Haraldsplass har jeg hørt mye positivt om. Å være noe færre studenter ser jeg også på som et stort pluss. Betanien ligger jo i Fyllingsdalen, så da blir det gjerne ikke gåavstand ;) Ellers har jeg hørt mye positivt derifra også.

 

Har du bestemt deg eller??

Link to comment
Share on other sites

Guest Snart Student

Heisann, og tusen takk for svar!

Jeg har ikke tatt en 100% avgjørelse enda... Syns det er vanskelig, for jeg får så forskjellige tilbakemeldinger.

Her inne på forumet er folk veldig kritiske til HiB, mens folk rundt meg (venner/bekjente/kollegaer) er veldig positive til HiB...

Det står mellom HiB og Haraldsplass, fordi Betanien ligger lengre vekke (må ta buss osv),

men det jeg er mest usikker på når det gjelder Haraldsplass er den kristne tilnærmingen og fokuset på diakoni osv.. Vet ikke helt hvor mye det har og si for studiehverdagen, for miljøet osv, og det gjør at jeg heller mot HiB.. Noen som har noen meninger om det?

 

Er uansett veldig klar for å begynne på dette spennende studiet! :)

 

Tusen takk for svar! :)

 

Snart Student

 

 

 

 

 

Enig med over- styr unna HiB! Det irriterer meg at de tar inn store mengder med studenter, men ikke har muligheter til å følge de opp. Haraldsplass har jeg hørt mye positivt om. Å være noe færre studenter ser jeg også på som et stort pluss. Betanien ligger jo i Fyllingsdalen, så da blir det gjerne ikke gåavstand ;) Ellers har jeg hørt mye positivt derifra også.

 

Har du bestemt deg eller??

Link to comment
Share on other sites

Guest banshee

Jeg vet om sykepleiere som har gått på Haraldsplass (og også som jobber på Haraldsplass), og ingen av de er kristne. Jeg tror ikke det har så stort fokus heller. Det var også derfor jeg ikke gikk på Haraldsplass, men hib, men hadde jeg kunne valgt ijgen ville det definitivt vært Haraldsplass. Jeg vet at hib har blitt litt bedre de siste 2-3 åra da.....så kanskje det ikke er så ille lenger som det jeg husker;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest minilini

Hei!:-) jeg er selv student på HiB nå, men på desentralisert sykepl., men jeg er veldig fornøyd, og vi har noen av de samme foreleserne. Jeg har også venner som går både 2. og 3. året på ordinært, og de er også strålende fornøyde :-)

 

Lykke til med søknadsprosessen, og de kommende studiene. Det fantastisk gøy:-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Snart Student

Hei!:-) jeg er selv student på HiB nå, men på desentralisert sykepl., men jeg er veldig fornøyd, og vi har noen av de samme foreleserne. Jeg har også venner som går både 2. og 3. året på ordinært, og de er også strålende fornøyde :-)

 

Lykke til med søknadsprosessen, og de kommende studiene. Det fantastisk gøy:-)

 

 

Tusen takk! Jeg blir mer og mer sikker på HiB og kommer nok til å sette den på første, Haraldsplass på andre :)

Gleder meg enormt til å komme igang!

 

Men mens jeg har deg her - hva er egentlig forskjellen på ord. og desent. i sykepleierstudiet?

 

Tusen takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Hei! :)

 

Eg går første året på Betanien. Det var ganske tilfeldig kva skule det vart, men eg er veldig fornøgd med valget! :) Tenkte eg kunne skriva eit par punkt om korleis det er på Betanien som eg oppfatta du lurte på.

 

- Diakonal høgskule: I praksis betyr det at skulen er bygd på det kristne livssynet. Som elevar merkar me det ved at ved starten og slutten av semesteret er det ei Gudsteneste i kapellet på skulen, og heilt i staeten av vårsemesteret har me ei diakoniveke. Denne har me nettopp avslutta, og det var eigentleg berre tre korte dagar kor det kom foredragsholdarar frå ulike organisasjonar som t.d. Rafto stiftlesen (som snakka om menneskerettigheiter), Leger uten grenser og elevar som hadde vore i utanlandspraksis delte nokre av erfaringane sine. Utanom dette er Betanien som ein kvar anna høgskule. I undervisninga opplever eg at det grunnlaget som skulen er bygd på gir ein veldig god tyngde når det kjem til å sjå heile mennesket. Det er eit faktum at som sjukepleiar møter du pasientar og pårørande i svært utfordrande fasar av livet, kor ofte dei eksistensielle spørsmåla vert viktige. På Betanien har du fagleg bakgrunn frå ein skule som førebur deg på å møte desse situasjonane.

 

- Fyllingsdalenen: Det at skulen ligg i Fyllingsdalen er ikkje noko problem. Eg bur i sentrum og brukar å ta bussen frå Olav Kyrres gate. Derifrå tek det under 10 minutt med bussen... det kan du rekne med til dei andre skulane óg, med mindre du finn deg ein hybel eller leilighet i nærheten. Det går bussar heile tiden :)

 

 

Ellers opplever eg at personalet på Betanien er veldig hyggelege, dyktige og imøtekommande. Som elev får du akkurat så mykje oppfølging som du sjølv ynskjer. Dersom du ynskjer veilendning er det som regel godt tilbud om det, samtidig som det er kjempegode moglegheiter for å jobbe sjølvstendig (forbered deg på å ha sjølvdisiplin). Miljøet er godt og det er lett å bli kjent med medelevar. Eg har ikkje vore i praksis enda, men har høyrt mykje bra om praksisplassane. I tillegg er det svært gode moglegheiter for utveksling til praksis i mellom anna Spania, Portugal, Englad, andre europeiske lang og Afrika (men då er det meir på eige initiativ, men skulen er veldig positiv til det og samarbeidsvillig!).

 

Håpar du finn ut av det, lykke til på studiet! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest minilini

Hei igjen:-)

 

Desentralisert er noe man kan søke dersom man har en arbeidsplass som vil øke kompetansen til sine ansatte. Så gj. alder er mye høgere enn på ordinært. For mange har vært i arb. livet i mange år som assistenter eller hjelpepleiere/helsefagarbeidere. Dette er et 4 årig løp, i stedet for 3 son ordinært. Man er da kun på skolen på deltid, og så har man studiegrupper lokalt der man bor i hele hordaland med lærer. Dette har også bare oppstart hvert 2. år;-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy