Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bergen: hvilken skole skal jeg velge?


Guest Ny Student Bergen

Recommended Posts

Guest Ny Student Bergen

Hei! Jeg skal søke meg inn på Bachelor i Sykepleie i Bergen til høsten, men er veldig i tvil om hvilken jeg skal velge, og det står nå mellom Haraldsplass Diakonale Høyskole og Høyskolen i Bergen..... Noen meninger/tanker/erfaringer? Ønsker å høre både ris og ros om begge skolene !

Jeg er og interessert i å høre om noen har noen tanker rundt å velge skole generellt når det kommer til større eller mindre utdanningsinstitusjon! '

 

På forhånd tusen takk! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, så kjekt at du vil begynne på sykepleien i Bergen! Jeg ville ha valgt Haraldsplass eller Betanien diakonale høgskole, av den enkle grunn at det er mindre kull enn på Høgskolen i Bergen- og du får muligheten til å få tettere oppfølging og veiledning. Har erfaring fra Høgskolen i Bergen avd. helse, og har dermed gått tre år på den skolen. De studentene jeg hadde kontakt med, som studerte sykepleie der, var generelt skuffa over oppfølgingen de fikk. Men kjenner også folk som er fornøyd med utdanningen der :) . Haraldsplass regnes som den skolen som vektlegger kristendommen høyest innen utdanningen, dette kan ha både sine fordeler og ulemper, er en liten og moderne skole og har tett samarbeid med Haraldsplass (sykehus). Selv tar jeg utdanningen på Betanien, en skole som bygger på kristne verdier, men har ingen krav om at du skal ha noen tilhørlighet innen kristendommen - så du finner alle typer mennesker der. Jeg valgte å gå her etter å ha hørt mye positivt om skolen, og at praksisstedene i Bergen (i allefall der jeg jobber og de plasser jeg tidligere har hatt praksis) har stor etterspørsel av "betanienstudenter", vet ikke helt hva begrunnelsen for dette er. Er i allefall meget fornøyd med min skolen, at vi er er et lite kull (ca 60 studenter) og at skolen er liten er en bonus, så du har mulighet til å bli ordentlig godt kjent med de som er i ditt eget kull og de andre kullene + de ansatte :) Håper du finner ut av valget ditt :-) Du vil nok få det kjekt uansett hvilken skole du velger! :D

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for positivt og informativt svar! Skal på Åpen Dag på Haraldsplass denne uken og regner med å bli enda klokere om valget mitt da ;-)

 

Flere som har meninger om dette spørsmålet...?

Alle svar tas imot med takk - jeg må jo snart bestemme meg! ;-)

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg har hørt at det er Haraldsplass som anbefales. Jeg går nå på påbygg på vgs, men før gikk jeg på helsearbeiderfaget.. Snakket med mange av mine programfaglærere som er utdannet sykepleiere - alle anbefaler Haraldsplass på det varmeste. Hørte også om misnøye om HiB her...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy