Lene! Posted June 11, 2012 Report Share Posted June 11, 2012 Jeg har 100% fast stilling i kommunen. Nå vil jeg starte 2 års videreutdanning som jordmor. Noen som vet om jeg har rett på permisjon fra jobben? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soltrall Posted June 11, 2012 Report Share Posted June 11, 2012 Det avhenger vel litt av hvor lenge du har jobbet der... Sakset fra Ledernett: Hovedregelen er at alle arbeidstakere som har vært i arbeidslivet i minst tre år og som har jobbet hos samme arbeidsgiver de siste to år, har krav på permisjon til utdanning i inntil tre år. Dersom arbeidstakeren ønsker å ta videreutdanning er det imidlertid et krav om at utdanningen må være yrkesrelatert. Yrkesrelatert utdanning omfatter alle typer arbeidsrelevant etter- og videreutdanning som er omfattet av et organisert utdanningstilbud. Retten tilkommer alle arbeidstakere, uavhengig av alder, stillingsandel, tilsettingsform, type arbeidsgiver og størrelse på virksomhet. I henhold til lovens forarbeider er det ikke et vilkår for utdanningspermisjon at utdanningen er relevant eller nødvendig i forhold til det arbeid som arbeidstakeren utfører i dag. Således er det mulig å ta permisjon for å utdanne seg til et helt annet yrke. Formålet med bestemmelsen er å møte behovet for økt kompetanse og økt omstillingsevne i arbeidslivet generelt, ikke først og fremst i den enkelte virksomhet. (Loven det refereres til er AML §12-11) Du har naturlig nok ikke rett på lønnet permisjon . Men er du riktig heldig og bor i en kommune som virkelig trenger jordmor så ville jeg gått i dialog med kommunen, noen steder kan man få lønn under utdanning (iallfall delvis) om man f.eks. binder seg til å jobbe i kommunen i x antall år etter endt studie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts