Jump to content
Sykepleiediskusjon

Valg av sykepleieteoretiker


Guest Tessa

Recommended Posts

Guest Tessa

Eg skrive ei oppgåve kor eg har valgt å bruke Henderson sykepleieteori, men eg vil gjerne begrunne kvifor eg ikke har valgt Orem (som jo også har fokus på grunnleggande behov). Problemet er bare at eg ikkje har nokon god begrunnelse.... Eg valgte berre Henderson fordi eg i tidligare oppgåver har brukt Orem og ville prøve noko nytt.... Nokon som har nokre tips om kva eg kan skrive?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Eg skrive ei oppgåve kor eg har valgt å bruke Henderson sykepleieteori, men eg vil gjerne begrunne kvifor eg ikke har valgt Orem (som jo også har fokus på grunnleggande behov). Problemet er bare at eg ikkje har nokon god begrunnelse.... Eg valgte berre Henderson fordi eg i tidligare oppgåver har brukt Orem og ville prøve noko nytt.... Nokon som har nokre tips om kva eg kan skrive?

 

 

 

 

Hei Henderson er et godt valg, det som er viktig å merke seg er at spl skal være assisterende iforhold til pas. hos Orem er spl kompenserende( ulike systemer).

Sykepleie må utledes av menneskets grunnleggende behov.

Sykepleieren skal hjelpe pasienten å møte disse behovene når han ikke er i stand til det selv. Sykepleieren er best skikket til dette.Viser til gjøremål som er nødvendige for helse, helbredelse eller verdig død.Å gjenvinne selvstendighet er knyttet til overordnede mål som helse, helbredelse..

Du kan f.eks bruke hennes teori opp mot en stellsituasjon der du belyser hvordan tiltak og handliger du gjør er i sammenheng med hennes teori:)

 

Spl student ,2år

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy