Jump to content
Sykepleiediskusjon

Arteriekran?


Guest Tina

Recommended Posts

Hvorfor henges NaCl opp med arterietrykksett, når det ikke går noe væske der? Og er det noen som kjenner til de nye settene, med en sprøyte som henger på? hvorfor henger den på? føler meg så grønn når det gjelder trykksettet, håper noen kan svare!

Link to comment
Share on other sites

Hmm... jeg håper du har fått opplæring på bruk av arteriekransett, og at du spør på avdelingen når du møter på utstyr du ikke kjenner til bruken av. Jeg blir litt bekymret over å lese dette, og lurer litt på kvalitetssikringen på avdelingen din.

Men for å svare deg konkret på det du spør om;

NaCl er tilkoblet trykksettet for å skylle igjennom settet etter blodprøvetaking, og "sprøyten" som du kaller den, som henger på settet er en tappesprøyte som brukes til å trekke ut blod før prøvetakingen.

Link to comment
Share on other sites

Trykksettene gir ca 3 ml/t slik at det holder arteriekran, CVK eller annet det er koblet på åpent.

 

Enig med Guest_Lise her, er du på en avdeling hvor arteriekran er vanlig burde du kunne bruken av de. Ikke ta i bruk en arteriekran om du ikke er sikker på håndtering og bruk. Ved sykehuset jeg jobber er det kun intensiv avdeling som bruker arteriekran og de som ikke er spesialsykepleiere får kun ta denne i bruk etter inngående opplæring.

 

Bortsett fra dette er arteriekran et utmerket arbeidsredskap på svært syke pasienter. Man kan ta blodprøver og arterielle blodgasser uten å måtte stikke pasienten, og måle arteriellt blodtrykk.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy