Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hygiene eksamen


Guest sykepleier93

Recommended Posts

Guest sykepleier93

Hei! Har akkurat fått ut min første eksamen, og jeg sitter fast.

Lurte på om noen kanskje kunne tipse meg med hvordan jeg kan gå frem?

her er en del av eksamen:

 

Du er i praksis på et sykehjem, og har i dag ansvar for 2 rom. På det ene rommet er kristian. Sosial og trivelig mann på 83 år. Han er veldig ustødig til beins og må ha litt hjelp i stell- Han klarer å gå fra rommet i fellesstuen ved hjelp av rullator, men for en ukes tid siden var han uheldig og falt mot ei tralle med tøy, nettopp kommet fra vaskeriet. Såret grodde fint, men en morgen oppdaget en pleier at bandasjen var gjennomtrukket av puss. Sykepleieren blir tilkalt og hun tar en stewart av såret og sender inn til analyse. Såret er betent og gulgrønt puss fylles i bandasjen. Såret renses og bandasjen skiftes x 2 daglig. Kristian får antibiotika i.v x 4 per døgn. Han har en perifer venekanyle (venflon) på venstre håndbakk Analysesvar viser at det er MRSA i såret.

 

På det andre rommet bor kristine, hun har venstresidig lammelse etter et hjerneslag. Hun har en del eksem, og i dårlige perioder hender det at hun klorer seg til blods i søvne. Hun trenger hjelp til det meste, men spiser selv ved tilrettelegging.

 

oppg:

1. hvilke utfordringer ser du med tanke på hygiene i forhold til de to rommene du har ansvar for?

2. Hvordan vil du organisere arbeidet ditt ut fra den informasjonen du har her?

3. beskriv hvilke observasjoner, og hvilke gjøremål du tenker det er naturlig å ta fatt på iforhold til de to pasientene. Si noe om rekkefølgen på det du gjør, og på hvilken måte går du fram for å ivareta hygieneperspektivet i forhold til de gjøremålene du beskriver?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy