Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sommerjobb og lønn


Nella

Recommended Posts

Heisann.

 

Så flott med et eget forum for sykepleiere og sykepleiestudenter. Kjekt at jeg kom over dette da! :) Er deltidsstudent på 3. året og trives veldig godt. Skal dog bli godt å bli ferdig også, hehe. ;)

 

Har et spørsmål om lønn:

 

Skal jobbe på sykehus i sommer og blir lønnet som 2. års sykepleiestudent som tilsvarer vel det en hjelpepleier med full opptjeningstid tjener (?). Det er greit nok, men lurer på om jeg har krav på å få med annen arbeidserfaring i tillegg? Jeg har liksom tenkt at dette blir automatisk tatt hensyn til når annen arbeidserfaring er nevnt på CVen, men så tenker jeg at man skal nå ikke ta alt for gitt, heller. :) Noen som vet om dette står svart på hvitt noe sted?

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Så flott med et eget forum for sykepleiere og sykepleiestudenter. Kjekt at jeg kom over dette da! :) Er deltidsstudent på 3. året og trives veldig godt. Skal dog bli godt å bli ferdig også, hehe. ;)

 

Har et spørsmål om lønn:

 

Skal jobbe på sykehus i sommer og blir lønnet som 2. års sykepleiestudent som tilsvarer vel det en hjelpepleier med full opptjeningstid tjener (?). Det er greit nok, men lurer på om jeg har krav på å få med annen arbeidserfaring i tillegg? Jeg har liksom tenkt at dette blir automatisk tatt hensyn til når annen arbeidserfaring er nevnt på CVen, men så tenker jeg at man skal nå ikke ta alt for gitt, heller. :) Noen som vet om dette står svart på hvitt noe sted?

 

Mest sannsynlig må du si fra at du har arbeidserfaring, og vise frem attester eller tjenestebevis på dette. Disse må inneholde start- og sluttdato og stillingsprosent.

All arbeidserfaring teller, selv om det ikke er innenfor sykepleie.

Der jeg arbeider øker lønnen først når du har 4 års arbeidserfaring etter fylte 18 år, også øker den igjen med noen års mellomrom...

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, Feline. :)

 

Jeg har levert CV der tidligere arbeidserfaring står og har attester å vise til. Så har liksom ikke tenkt så mye mer på at jeg kanskje burde være litt obs på det. Hvis det viser seg at min tidligere arbeidserfaring ikke er medregnet, så hadde det vært greit og hatt noe og "slått i bordet med". Altså å kunne vise til noe som viser at jeg har krav på det, en lov f.eks.

Mest sannsynlig må du si fra at du har arbeidserfaring, og vise frem attester eller tjenestebevis på dette. Disse må inneholde start- og sluttdato og stillingsprosent.

All arbeidserfaring teller, selv om det ikke er innenfor sykepleie.

Der jeg arbeider øker lønnen først når du har 4 års arbeidserfaring etter fylte 18 år, også øker den igjen med noen års mellomrom...

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, Feline. :)

 

Jeg har levert CV der tidligere arbeidserfaring står og har attester å vise til. Så har liksom ikke tenkt så mye mer på at jeg kanskje burde være litt obs på det. Hvis det viser seg at min tidligere arbeidserfaring ikke er medregnet, så hadde det vært greit og hatt noe og "slått i bordet med". Altså å kunne vise til noe som viser at jeg har krav på det, en lov f.eks.

 

Jeg vet ikke akkurat hvor du finner dette svart på hvitt, men NSF har jo en mening om saken ;) Jeg sendte en mail til NSF og spurte litt om dette med ansiennitet og slikt for en stund tilbake, her er noe av svaret jeg fikk:

 

Det er ingen sentralt avtalt minstelønn for studenter.

Lønn fastsettes lokalt ved ansettelse etter utdanning, kompetanse og ansvar.

De lokale parter kan ha avtalt lønn til sykepleierstudenter lokalt.

 

Når vi snakker om krav til lønn, er kravet alltid knyttet opp til en bestemmelse som gir en rettighet. Vanligst er det å finne disse rettighetene om lønn i tariffavtaler mellom partene i arbeidslivet. For sykepleierstudenter finnes det ingen tariff-festede lønnsbestemmelser på landsbasis.

 

En del steder er det fremforhandlet høyere lønn for studenter alt etter hvor langt de har kommet i utdannelsen og hvilken oppgaver de utfører. Noen steder får man hjelpepleierlønn fra 3. - 4. semester etc. (Selvsagt får studenten hjelpepleierlønn hvis vedkommende er utdannet hjelpepleier).

 

Det er vanlig, og naturlig, at sykepleierstudenter får andre oppgaver en ufaglærte. Det er opp til arbeidsgiver å lage lokale bestemmelser som regulerer lønnen til sykepleierstudenter. Det vanligste er å differensiere lønna i forhold til studieprogresjon. Det riktige er at du får en lønn som står i forhold til den jobben du utfører. Dersom en avgangsstudent utfører en jobb som er tett opptil hva sykepleieren gjør, er det rimelig å forlange at dette avspeiles i lønna.

 

Ved ansettelse i helseforetak fastsettes lønn også på bakkgrunn av hvor mange års ansiennitet du har. Dette må du kreve ved ansettelse. Lønnsansienniteten regnes fra tidligst 18 år. All offentlig og privat praksis godskrives fullt ut.

 

Du og dine medstudenter kan ta kontakt med hovedtillitsvalgt der du jobber for at NSF lokalt kan være pådriver til at arbeidsgiver lager egne lønnsbestemmelser for studenter med utgangspunkt i utdanning, progresjon i utdanning og ansvar.

 

Jeg vedlegger også lenke til våre hjemmesider med tips og råd til å forhandle lønn: http://www.sykepleierforbundet.no/article....categoryID=2490

 

Også la hun ved en liste som viser når man skal gå opp i ansiennitet, og hva lønnen da skal bli... Ansienniteten øker etter 4, 8, 10 og 20 år.

 

Jeg forstår det slik at det er arbeidsstedet som bestemmer hvilken lønn du skal få. Det er en minstelønn, men så lenge du er student har du ingen krav til å få mer enn denne minstelønnen. -men det er lov å prøve å få arbeidsgiver til å sette opp lønna.

Ansiennitet har du derimot krav på å få. Dersom du ikke får ansienniteten må du kreve å få den. (I en jobb jeg hadde unnlot arbeidsgiver å å øke lønnen min i forhold til ansiennitet, og da jeg ble oppmerksom på dette og krevde å få riktig lønn fikk jeg faktisk etterbetalt alt det jeg ikke hadde fått tidligere som jeg egentlig hadde hatt krav på!)

 

Dette ble masse blablabla... Oppsummert: Det står ikke i noen lov hvilken lønn du skal ha, dette bestemmes på arbeidsplassen. Ansiennitet har du krav på. Dette står nok skrevet en plass, ta kontakt med NSF, så forteller de deg nok hvor det står ;) Om ikke noen andre i forumet vet hvor man finner dette skriftlig da? Men arbeidsgiveren din vet nok reglene, du kan jo høre med dem :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy