Jump to content
Sykepleiediskusjon

Mappe eksamen


amy007

Recommended Posts

Hei hei!

 

Jeg begynner siste år på sykepleien til høsten. Jeg fikk ikke tatt mappeksamen nå i våres, så sitter med den nå. Men jeg SLITER! Har brukt år og dag på å finne en problemstilling.. Jeg har idag og en dag igjen før den skal leveres! Hjelp! Står jeg ikke, må jeg ta permisjon ett år, og det kan jeg ikke.. Hadde satt stor pris på noen innspill, om jeg er på rett vei, evt hva som bør legges til/ forandres på....

 

Opgaven er som følger: Formuler en problemstilling knyttet til begrepene verdighet og integritet. Drøft den valgte problemstillingen i forhold til en av målgruppene 2. studieår (eldre og langtidssyke, psykisk syke, forebygging barn og unge). Anvend en studieoppgave fra presentasjonsmappen og egne erfaringer i drøftingen.

 

jeg har tenkt lenge fram og tilbake, og står nå mellom en av disse:

 

Hva slags livstilsveiledning skal jeg gi en pasient diabetes type 2 og samtidig bevare integritet og verdighet?

 

Hva slags livsstilsveiledning skal jeg gi en pasient med diabetes type 2 og samtidig øke mestring hos pasienten?

 

Jeg heller mest mot den siste. Det er fordi jeg mener at man ved å øke mestringen hos pasienten vil styrke pasientens integritet og verdighet. Man må veilede og undervise pasienten om sykdommens natur, kosthold og mosjon slik å på denne måten øke sin egenomsorgkapasietet, og øke opplevelsen av mestring.

 

Har tenkt til å ha med Travelbee som sykepleieteoretiker.

 

 

Stryker jeg på denne???? Håper på litt hjelp:))

Er evig takknemlig!

Link to comment
Share on other sites

Hei amy007 B)

 

Jeg har ikke slike mappaeksamener, og har derfor ikke noe greie på hvordan de skal skrives. Kanksje det er noen andre inne her som har mer peiling på det???

 

Jeg ville uansett formulert mer som om jeg var en ykepleier, og Skrevet det slik: "Hva slags livsstilsveiledning KAN jeg SOM SYKEPLEIER gi en pasient med diabetes type 2 og samtidig øke HANS/HENNES FØLELSE AV mestring?"

 

Håper det går bra, synd å måtte vente et helt år :)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy