Jump to content
Sykepleiediskusjon

Avbestilling av ekstravakter


Guest Guest

Recommended Posts

På avdelingen jeg jobber på er det vanlig å avbestille ekstravakter som er booket til en vakt. Avdelingen bemanner godt opp for å ha nok sykepleiere til travle vakter, og avbestiller gjerne dersom det er en rolig dag på avdelingen og at de dermed kan klare seg med en eller to sykepleiere færre på jobb. Dette sparer de nok en del penger på, men det fører til mye misnøye blant personalet. Flesteparten av sykepleierne går i deltidsstillinger og er avhengig av å få nok ekstravakter for å få det til å gå rundt økonomisk. Ofte ringer ledelsen og avbestiller sykepleiere til ekstravakter samme dag. Man kan også bli avbestilt når man møter opp på vakt, og da får man betalt for to timer som plaster på såret. Mange føler seg dårlig behandlet, og blir skuffet og sinte når de blir avbestilt til vakter. Inkludert meg. Jeg føler at jeg strekker meg langt for å stille opp og jobbe ekstra når det trengs på avdelingen, men at jeg blir satt lite pris på når jeg blir avbestilt til vakter stadig vekk. Dette fører jo også til at det blir mindre velvilje blant personalet om å stille opp med å jobbe ekstra når det er hektisk på avdelingen. Mange jobber ekstravakter andre steder også, og prioriterer heller å takke ja til ekstravakter der. Misnøyen er tatt opp flere ganger med ledelsen, men de fortsetter med avbestilling av ekstravakter allikevel.

 

Hvor vanlig er egentlig dette? Hvis dette er vanlig på din arbeidsplass, hvordan reagerer personalet på dette?

Link to comment
Share on other sites

Guest Trampoline

En effektiv stopper: ring og avlys din egen vakt på kort tid. Fet går vel begge veier??

Ta kontakt med forbundet asap, det der går ikke an. At dere finner dere i det?!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy