Jump to content
Sykepleiediskusjon

hvordan bli en dyktig spl


Guest nurse_A

Recommended Posts

Guest nurse_A

hei,

 

jeg var ferdig spl i juni 08, begynte da å jobbe natt på en sykhus avd, fikk kunn jobbet 3 mnd før jeg gikk ut i fødselsperm, er nå tilbake på jobb, har jobba 1 mnd nå, men føler meg ikke som en god nyutdanna spl.. hva mener dere en spl skal kunne, og være for å være god? trenger tips og råd før motløsheten innhenter meg.. har ikke mulighet til å suplere med flere vakter heller for å komme bedre inn i avd..

Link to comment
Share on other sites

Virkelighet har innhentet deg!

 

Jeg opplevde akkurat det samme. Jobbet noen måneder på natt på et sykehjem før jeg gikk ut i fødselsperm. Da jeg kom tilbake på jobb, opplevde jeg at jeg ikke kunne noen ting! Selv om jeg hadde jobbet der som student også!

Den selvtillitten jeg hadde som nyutdannet var helt borte!

Snakket med ledelsen og ba om hjelp. Den lovede hjelpen uteble og jeg skiftet jobb!

Der fikk jeg en masse god opplæring og kom meg fort inn i jobben!

 

Det som er litt rart med å være sykepleier, er jo at vi må lære "alt" på nytt om vi begynner et nytt sted. Selv om de grunnleggende tingene er like, er hvert arbeidssted forskjellig, selv innenfor samme spesialisering.

 

Vet ikke helt hva jeg skal råde deg til, ville bare du skulle vite at du ikke er alene om å ha denne følelsen!

Link to comment
Share on other sites

Guest Filiokus
hei,

 

jeg var ferdig spl i juni 08, begynte da å jobbe natt på en sykhus avd, fikk kunn jobbet 3 mnd før jeg gikk ut i fødselsperm, er nå tilbake på jobb, har jobba 1 mnd nå, men føler meg ikke som en god nyutdanna spl.. hva mener dere en spl skal kunne, og være for å være god? trenger tips og råd før motløsheten innhenter meg.. har ikke mulighet til å suplere med flere vakter heller for å komme bedre inn i avd..

Link to comment
Share on other sites

Guest Filiokus

Litt kjapp i avtrekkern over her, men i alle fall:

 

Du må lese! Les deg opp på patologi og klinisk sykepleie i forhold til spesielle ting som angår avdelingen du jobber på. Les på aktuelle prosedyrer i avdelingen.

 

Det er lov til å si at du føler deg usikker. Be om å få observere dyktige kollegaer når de utfører oppgaver du ikke er helt trygg på. Jobb med å planlegge dagen din, dette kan helt sikkert erfarne kollegaer også hjelpe med i begynnelsen.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy