Jump to content
Sykepleiediskusjon

Dette med personlig hygiene og slikt


Guest Usikker person

Recommended Posts

Guest Usikker person

Hei. Jeg holder nå for tiden på med og avslutte den teoretiske utdanningsdelen som helsefagarbeider. Men jeg kommer nok på et eller annet tidspunkt til og søke på sykepleien. Ok først litt om hva dette gjelder, når det kommer til de daglige gjøremålene, sånn som vasking av pasient, følge dem til do og assistere dem der og slikt, det gjør jo en helsefagarbeider, spesielt om hf. arbeideren jobber ved et sykehjem. Helt ærlig, dette er noe jeg vergrer meg for, SPESIELT med eldre mennesker, det er noe av værste jeg vet. Vet det høres felt ut men det er desverre realiteten. Men det jeg da lurer på, ved et sykehus, er dette sykepleierens eller hjelpepleieren/helsefagarbeideren sin oppgave?

 

Og bare sånn når jeg først "er" her. Hva er sentrale oppgaver for en hjelpepleier/helsefagarbeider ved et sykehus, sammenliknet ved et sykehjem? Består det bare av det beskrevet over?

 

Takk for svar! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok at du venner deg til å stelle eldre i jobbsammenheng. Etter 1 uke som helsearbeider så er dette helt narturlig. Men du vil nok forsatt vegre deg vis naboen ringte på døra å spurte om hjelp til hyigene på privaten. Som hj.pleier el. helsfagarbeider,sykepleier etc. så ikler du deg en rolle og det stelle noen over 60 blir helt naturlig.

 

På sykehus vil du til dels ha noe av de samme oppgavene , men lagt ifra i sammegrad som ved et sykehjem. Din jobb blir i hovedsak å ivareta pasienten opplevelse av mellommenneskelig relasjon av god kvalitet. Der sykepleieren haster videre til neste pasient eller bare gir en pille til vedkommende uten å spørre hvordan han har det, så har det tradisjonelt vært hjelpepleiere som personellgruppen som har stått pasienten aller nærmest, og hatt nær

pasientkontakt som en del av sitt ansvarsområde. Du vil nok oppleve å få ansvar for enkelt prossedyrer rundt det rent medisinske også

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Ja man vil ikke trenge og venne meg til og stelle eldre om man jobber på en barneavdeling, da. Nei men akuratt det og jobbe innen eldreomsorgen tror jeg som sagt jeg bare ikke kommer til og gjøre, noen gang. All respekt til dem som gjør det da, er vikelig glad noen gjør det, for noen må jo det!

 

Men hvor lett er det egentlig for helsefagarbeidere i dag, og få jobb på sykehus, og er det egentlig overhode mulig lengre? For er virkelig det jeg ønsker, altså og jobbe på sykehus. Og noen som vet om det er lett eller vansklig og få gå i lære på sykehus? Og er det mulig for og sette sprøyter for en helsefagarbeider med noe kursing eller noe slikt?

Og jeg har hørt at noen helsefagarbeiderere jobber som helse-sekretær, bare tenker sånn nå i forhold til læretiden min. Er det noen som vet om jeg kan være i lære som en helsesekretær og få fagbrev som helsefagarbeider?

 

Og bare et par spøsmål i forhold til sykepleier igjen. Er utdanningen veldig vansklig og krevende? Og når du jobber som sykepleier, er du da med på oprasjoner, og på akuttmottaket noen ganger? Eller er det bare spesial-sykepleierene som blir satt til disse oppgavene?

 

Takk for svar

 

Hilsen herre som ønsker og jobbe innen helsesektoren

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Guest Sykepleiers stud.

Får nok jobb på sykehus, men tviler på 100%, isåfall er det nok vikariat (ikke pessimist men realist).

Sykepleierstudiet er krevende, men på et vis kommer du deg nok gjennom. Slik jeg tenker når jeg ser tilbake på alle oppgavene og eksamenene vi har hatt i år.

Det du burde tenke over er derimot om du ønsker å bli sykepleier om du har et slikt forhold til stell. Du blir vant til det!

Stell er noe av det viktigste vi som sykepleiere gjør, her utøver du det kliniskeblikk og kommer i kontakt med pasienten. Det å ivareta verdighet under stell, gir ofte pasienten tillit til deg som sykepleier. Det at pasienten har tillit til deg som spl er super viktig.

 

Hilsen Sykepleierstudent=)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy