Jump to content
Sykepleiediskusjon

NSF eller andre fagforbund?


Guest nysgjerrige pike

Recommended Posts

Guest nysgjerrige pike

Jeg var medlem av Norsk sykepleierforbund da jeg var student, og cirka 2 år inn i min yrkeskarriere i det kommunale. Men så syntes jeg at jeg betalte for mye til et fagforbund som gav meg lite igjen. Jeg rådhørte meg med kollegaer og fant at vi var delt 50/50 medlem/ikke-medlem. Så jeg meldte meg ut med troen på at jeg kan lede mine egne kamper om de skulle oppstå.

 

Nå er jeg ansatt innenfor det private og vi har ikke tariffavtale, og ledelsen er nokså svart/hvitt i forhold til lønn, sykemeldinger ect. De tenker og handler mye ut i fra budsjetter og strategier. Så nå ser jeg at jeg kanskje vil stille sterkere med et fagforbund i ryggen i kampen om mine rettigheter.

 

Men burde jeg melde meg inn i NSF igjen, eller mulig gå inn i UNIO eller LO? Har dere noen god synspunkter eller tanker omkring hvilke fagforbund som gjør en bedre jobb? Gjør NSF en god nok jobb for oss sykepleiere?

Link to comment
Share on other sites

NSF er jo medlem av UNIO.

Fagforbundet er med i LO.

 

NSF har 88.000 medlemmer . Vil tro de aller fleste er sykepleiere.

Fagforbundet har 300 000 medlemmer. De representerer 205 ulike yrkesgrupper, derav kun 2000 sykepleiere.

 

 

 

NSF har flere ulike tariffområder :

 

Spekter

KS

Oslo Kommune

Staten

HSH en (nærings- og arbeidsgiverorganisasjon innen privat sektor. )

KA (Kirkens arbeidsgiverorganisasjon)

NHO service (ingen tariffavtale foreløpig )

Privat sektor forøvrig

 

 

Du må vel ganske enkelt sette deg inn i tariffavtalene som evt vil gjelder for din arbeidsplass, og se hvilken organisasjon som har den beste tariffavtalen..........

 

https://www.sykepleierforbundet.no/

 

http://www.fagforbundet.no/

Link to comment
Share on other sites

Guest Nysgjerrige pike

Takk for svar. Dette var jo oppklarende. Har hørt så mye forskjellig. Jeg arbeider innen NHO service... Men hva er fordelene med å være organisert og vise versa? Er det jurister i NSF?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy