Jump to content
Sykepleiediskusjon

Ernæring og trykksår


spl2009

Recommended Posts

Jeg har lest at det har vært en tråd her før om ernæring og trykksår, men jeg er helt ny her så forstod ikke hvordan jeg skulle svare o.l.

 

Men, over til spørsmålet mitt : er det noen som vil komme med gode råd til en første årsstudent på sykepleien når det kommer til en oppgave?

Vi skal nemlig skrive om ernæring relatert til eldre enten underernæring, overvekt, munn- og svelg problemer , ja slike ting. Jeg har valgt ernæring og trykksår - fordi jeg har selv erfart de 2 årene jeg har hatt jobb på sykehjem at trykksår er ett tilfelle, og dette kan ernæringen påvirke. Derfor lurer jeg på om noen har noen gode råd om hva jeg kan fokusere på, artikler? ( har bare funnet en) , hva jeg kan skrive? Jeg må vell i teorien skrive generelt om ernæring og trykksår( decubitus) , og i drøftingen må jeg flette inn det som er i teorien.

 

Håper selvfølgelig på noen tilbakemeldinger fra dere - mvh en forvirret første årsstudent som trives kjempe godt allerede, og syns det er kjempe spennende. ;)

Link to comment
Share on other sites

Derfor lurer jeg på om noen har noen gode råd om hva jeg kan fokusere på, artikler? ( har bare funnet en) , hva jeg kan skrive? Jeg må vell i teorien skrive generelt om ernæring og trykksår( decubitus) , og i drøftingen må jeg flette inn det som er i teorien.

 

Tja, skriv en innføring i hva decubitus er og hva det skyldes, så på ernæringens betydning for behandling og forebygging, samt egne tanker rundt dette?

 

Denne artikkelen er forøvrig win: http://www.ccjm.org/content/68/8/704.full.pdf+html

Tror du må lete andre steder for å få mer facts om ernæringsbiten men mener å huske at det skal være nevnt i denne artikkelen også.

Link to comment
Share on other sites

Denne artikkelen er forøvrig win: http://www.ccjm.org/content/68/8/704.full.pdf+html

Tror du må lete andre steder for å få mer facts om ernæringsbiten men mener å huske at det skal være nevnt i denne artikkelen også.

 

Tusen takk! Men, hvor fant du denne artikkelen da? Jeg må ha en søkehistorikk , jeg fant min andre gjennom Swemed+ men det er ikke alltid jeg finner artiklene jeg søker etter selvom jeg får resultat det går ikke an å laste ned den evt filen og slik. Syns det var vanskelig med slike artikkelsøk=)

Men, nok en gang tusen takk for en flott artikkel , ernæring har jeg en god del om! 7

Link to comment
Share on other sites

Denne artikkelen er forøvrig win: http://www.ccjm.org/content/68/8/704.full.pdf+html

Tror du må lete andre steder for å få mer facts om ernæringsbiten men mener å huske at det skal være nevnt i denne artikkelen også.

 

 

Tusen takk! Men, hvor fant du denne artikkelen da? Jeg må ha en søkehistorikk , jeg fant min andre gjennom Swemed+ men det er ikke alltid jeg finner artiklene jeg søker etter selvom jeg får resultat det går ikke an å laste ned den evt filen og slik. Syns det var vanskelig med slike artikkelsøk=)

Men, nok en gang tusen takk for en flott artikkel , ernæring har jeg en god del om! 7

 

Har du allerede nok om ernæring skal den artikkelen gi "resten" av det du trenger. Bruk gjerne Klinisk sykepleie (Almås) til å bekrefte/sammenligne med den norske teorien. Fant forøvrig artikkelen med Google. Det enkle er ofte det beste. ;)

Link to comment
Share on other sites

Har du allerede nok om ernæring skal den artikkelen gi "resten" av det du trenger. Bruk gjerne Klinisk sykepleie (Almås) til å bekrefte/sammenligne med den norske teorien. Fant forøvrig artikkelen med Google. Det enkle er ofte det beste. ;)

 

 

 

 

Takk=) Klinisk sykepleie er min gode venn i denne tiden, sammen med sykepleieboken !Takk nok en gang for all hjelp. Utrolig hyggelig=)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må vell i teorien skrive generelt om ernæring og trykksår( decubitus)

 

Tja, skriv en innføring i hva decubitus er og hva det skyldes

Obs, det er ikke alltid man skal skrive en slik innføring (evt kan man skrive det ganske kort) fordi man gjerne skriver som om det er andre sykepleierstudenter/sykepleierkolleger som skal lese den, og de har jo allerede denne kunnskapen. Hør med lærer/veileder hva de forlanger.

 

Det finnes massevis av artikler om dette temaet, så mitt tips er å søke i andre databaser i tillegg til SveMed. Finn gode søkeord (Decubitus, decubitus ulcer, nutrition, nursing home osv) så finner du også gode artikler. Dersom du har lov til å bruke sykepleiefaglige artikler så kan sikkert sykepleien.no være en vei å gå. F.eks. har de denne artikkelen.

 

Skal du skrive om forebygging av trykksår via ernæring, eller ernæring som behandling av trykksår?

Link to comment
Share on other sites

Skal du skrive om forebygging av trykksår via ernæring, eller ernæring som behandling av trykksår?

 

 

Ernæring som behandling av trykksår. Men, ernæring i seg selv kan jo "heale" ett trykksår. Det må vell mer til, som riktig avlastning og lignende.

Så det blir jo mer om hvordan ernæring kan være med på å forebygge trykksår. At hvis man gir beboer/pasient energi, jern, protein f.eks så er dette behjelpelig mot trykksår?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy