Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bachelor oppgaven


ibrittk

Recommended Posts

Takk for hjelp tidligere.

 

Nå har jeg landet på problemstilling , hvordan ivareta pas, og pårørende i den siste livs fasen.

Lurer på om noen har forslag til litteratur, også hvor jeg kan finne gode forsknings artikler om evne.

Blir kommunikasjon, pårørende ,smerter og tro som blir fokus tror jeg(kom gjerne med forslag hvis noen har andre erfaringer om hva som bør stå i fokus ved slutten av livet.

 

Hilsen snart ferdig utdannet ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde noe liknende tema da jeg skrev bachelor i fjor:

 

Å dø hjemme med kreft: Hvordan kan sykepleier bidra til at pasient å pårørende oppnår en verdig død?

 

Det er MASSE litteratur om emnet, hvis du bruker søkemotorene skolen har. Jeg brukte BibSys, Swemed+ (der jeg fant artiklene "Den døende pasient" og "Bedre omsorg mot slutten". I Medline haket jeg av for forskningsartikler, og brukte disse artiklene mye: "A Good Death”, ”A terminal diagnosis: The carers’ perspective” og “Cancer patients who prefer to die at home”.

 

Henderson er en av få forfattere som skriver om sykepleiers ansvar for døende mennesker, derfor brukte jeg Virginia Henderson som sykepleieteoretiker. Hvem skal du skrive om?

 

Når det gjelder pårørende så bør du lese disse artiklene: Riley, J., Fenton, G. (2007). A terminal diagnosis: The carer’s perspective. Counselling and Psychotherapy Research, Kübler-Ross, E. (1999). Døden og den døende. (6.utg.). Copenhagen: Gyldendalske Boghandel.

 

Jeg brukte også veldig mye av Kreftforeningens litteratur og nettside (siden jeg hadde om terminal kreftpasient), og de er veldig behjelpelige både på e-mail og telefon hvis noe er uklart ;)

 

Lykke til med oppgaven, det er et spennende tema du har valgt!

 

Spør hvis du lurer på noe eller står fast!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy