Jump to content
Sykepleiediskusjon

farmakologi


Karina

Recommended Posts

tusen takk for svar.

guri dere er flinke.

eg har enda flere spørsmål som eg ikkje er sikker på. og kansje dere kan hjelpe meg her og.

 

1) hvordan moniterer man legemdler med et smalt terapeutisk vindu?

2) hva er fordelen med å inhalere glukokortikoider framfor å ta tabletter ved astma?

3) hvorfor kan enkelte legemiddel føre til anafylaktiske sjokk?

4) teofyllin utviser metningskinetikk. hva beutyr dette?

5) warfarin og acetylsalisylsyre bør ikke brukes samtidig. hva er bakgrunnen for dette?

 

tusen takk forsvar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo prøve! Men igjen - dette er på husken, så slå det opp i tillegg :)

 

1) hvordan moniterer man legemdler med et smalt terapeutisk vindu?

 

Man monitorerer serumnivået (altså tar man blodprøver med jevne mellomrom)

 

2) hva er fordelen med å inhalere glukokortikoider framfor å ta tabletter ved astma?

 

Glukokortikoider har ganske mange kjipe bivirkninger (ulcus, nedsatt immunforsvar, muskel-/hudatrofi, degenerering av skjelett, omfordeling av fett = "månefjes" (Cushings) osv osv), og ved lokal bruk begrenser man disse mest mulig. Ved peroral bruk tas legemidlet opp systemisk (påvirker hele kroppen), og bivirkningene blir mer uttalte.

 

3) hvorfor kan enkelte legemiddel føre til anafylaktiske sjokk?

 

Fordi man reagerer allergisk på dem? (Kan hende det er noe annet de er ute etter her)

 

4) teofyllin utviser metningskinetikk. hva beutyr dette?

 

At kroppen kun har mulighet til å nyttiggjøre seg inntil en viss mengde av legemidlet. Doseøkning utover dette nivået vil ikke gi effekt.

 

5) warfarin og acetylsalisylsyre bør ikke brukes samtidig. hva er bakgrunnen for dette?

 

De påvirker hver sin del av hemostasemekanismen, og resultatet er stor blødningsfare. Warfarin hindrer danning av enkelte koagulasjonsfaktorer, og ASA hemmer blodblatenes evne til å aggregere. Husk at mange av trombosene som dannes rundtom i kroppen er hensiktsmessige, og helt nødvendige for at vi ikke skal forblø.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy