Jump to content
Sykepleiediskusjon

Økonom som drømmer om å bli jordmor


3barnsmamma

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er en jente på 36 år, med tre barn i alderen 1 til 5 år. Jeg er utdannet siviløkonom med en godt betalt og trygg jobb, men jeg føler at jeg har havnet på "feil hylle" i arbeidslivet, og angrer på det valget jeg tok da jeg utdannet meg.

 

Etter at jeg fikk barn har jeg drømt om å bli jordmor. Dette har vært et ønske siden første fødsel for 5 år siden, og drømmen har forsterket seg ytterligere etter hvert svangerskap. Jeg føler at en slik jobb ville vært så uendelig meningsfull! Jeg føler en intens fascinasjon mot fødeavdelinger og jordmoryrket. Har sittet klistret foran tv'en når programmet Jordmødrene og Jordmødrene i sverige har vært sendt, samt sett dette i reprise på web-tv mange ganger. Lastet ned informasjon om studiet. Vært på biblioteket og kikket i bøker om sykepleiestudiet og jordmorutdannelsen. Hvis jeg gjør dette nå vil det ta 4+1+2 år før jeg er ferdig utdannet jordmor (4 år deltid sykepleie+1års praksis+2 år jordmor). Men likevel vil jeg ha halve min yrkeskarriere foran meg når jeg er ferdig utdannet. Vi har jo bare ett liv, og jobben vår utgjør jo utrolig mye tid av dette livet, så det betyr virkelig alt at man trives i yrket sitt og føler at det man bruker tiden sin og livet sitt på er meningsfylt.

 

Men jeg får mange negative kommentarer fra omgivelsene. 'Er du sikker på at det er det du vil? Vi må være fornøyde med det livet vi har. Tenk på det økonomiske, skiftarbeid, nattevakter osv.'