Jump to content
Sykepleiediskusjon

Noen som er gode på problemstillingsformulering?


Glow

Recommended Posts

Heia!

Jeg trenger litt hjelp, og lurer på om det er noen kreative sjeler her som er gode på å formulere problemstillinger. :)

 

Jeg prøver å formulere en problemstilling til en oppgave jeg skriver om diabetiske fotsår og hvordan man bør sørge for at pasienten får helhetlig sykepleie, altså ikke bare sårbehandling men at alle aspektene rundt et diabetisk sår blir ivaretatt. Jeg ønsker å ha med ordene "helhetlig sykepleie" og "diabetiske fotsår".

 

Anyone? :) Blir kjempeglad for innspill!

 

På forhånd tusen takk!

Link to comment
Share on other sites

Heia!

Jeg trenger litt hjelp, og lurer på om det er noen kreative sjeler her som er gode på å formulere problemstillinger. :)

 

Jeg prøver å formulere en problemstilling til en oppgave jeg skriver om diabetiske fotsår og hvordan man bør sørge for at pasienten får helhetlig sykepleie, altså ikke bare sårbehandling men at alle aspektene rundt et diabetisk sår blir ivaretatt. Jeg ønsker å ha med ordene "helhetlig sykepleie" og "diabetiske fotsår".

 

Anyone? :) Blir kjempeglad for innspill!

 

På forhånd tusen takk!

 

 

Hei!

Er det bacheloroppgaven du skal skrive?

 

"Hvordan kan helhetlig sykepleie gis til pasienter med diabetiske fotsår?" eller "Hvordan kan jeg som sykepleier gi helhetlig sykepleie til pasienter med diabetiske fotsår?" Du kan også kutte ut "jeg som".

Du må huske å ta med i avgrensingen av oppgaven hva du mener med helhetlig sykepleie, hvilken aldersgruppe med diabetes du mener, og hva du mener med diabetiske fotsår. Du må også si noe om hvorfor du har valgt slik du har gjort og hvorfor du unnlater å gå inn på noen områder som kanskje er relevant for denne sykdomsgruppen. Og lista er vel egentlig lang :P

 

Du er sikkert tildelt en veileder som stiller litt krav til hvordan oppgaven skal gjøres :)

 

Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser stikkordene dine, tenker jeg at du muligens må avgrense oppgaven (bacheloroppgaven?) noe mer. Helhetlig sykepleie er jo et stort emne, hva er det innenfor helhetlig sykepleie som du kan gå nærmere inn på i forhold til diabetiske fotsår? Du har avgrenset type sår, kan du også gjøre dette i forhold til sykepleieres tilnærmingsmåte? Kan sykepleier gjøre noe i forhold til livskvalitet? Egenomsorg? Kan sykepleier styrke pasientens kunnskap rundt diabetiske fotsår?

 

Snakker bare høyt her. :)

Heia!

Jeg trenger litt hjelp, og lurer på om det er noen kreative sjeler her som er gode på å formulere problemstillinger. :)

 

Jeg prøver å formulere en problemstilling til en oppgave jeg skriver om diabetiske fotsår og hvordan man bør sørge for at pasienten får helhetlig sykepleie, altså ikke bare sårbehandling men at alle aspektene rundt et diabetisk sår blir ivaretatt. Jeg ønsker å ha med ordene "helhetlig sykepleie" og "diabetiske fotsår".

 

Anyone? :) Blir kjempeglad for innspill!

 

På forhånd tusen takk!

Link to comment
Share on other sites

Hei begge to, og tusen takk for svar! :blink:

 

Nei, det er ikke bacheloroppgaven, og når dere nevnte den OG at jeg måtte avgrense, så gikk det opp for meg hvor stort jeg er i ferd med å gjøre det. På bachelor har jeg jo 3 ganger fler ord enn jeg har på denne oppgaven. Jeg har vært flink til å avgrense i fht at jeg ikke vil gå inn på anatomiske og fysiologiske forhold rundt diabetiske forhold, men det holder kanskje ikke? Oppgavens fokus er sykepleierens ansvar og funksjon i fht problemstillingen.

 

Poenget mitt med oppgaven er nettopp å ha fokuset mitt på at man som sykepleier må ha fokus på så mye mer enn sårbehandlingen når det gjelder diabetiske sår, altså at vi må tenke ernæring, sirkulasjon,smerter, etikk, psykososiale forhold angst, isolasjon, nedsatt aktivitet osv.

 

Hehe, jeg gjør det alltid så komplisert for meg selv med å velge store temaer :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy