Jump to content
Sykepleiediskusjon

Intensivsykepleie


Guest Unicorn

Recommended Posts

Guest Unicorn

Jeg har jobbet som sykepleier i litt over et år på en hjerteavdeling. Selv om jeg synes det er spennende å jobbe med hjertepasienter, synes jeg at jeg har altfor mange pasienter på en gang, slik at når jeg kommer hjem føler jeg ikke at jeg har fått gitt pasientene den omsorgen de trenger. På toppen av dette er jeg fantastisk lei det administrative arbeidet, fremfor alt å bruke kreftene mine på å få tak i bydeler/kommuner når pasienter skal sendes hjem og trenger hjemmesykepleie.

 

Har tenkt mye på å jobbe på intensivavdeling/overvåking der en har få pasienter som man kan fordype seg i og få utøvd sykepleien slik det bør gjøres. Problemet er jo at jeg bare har et år på baken og har nok ikke gode nok karakterer for å komme inn på intensivsykepleie, har vel C i snitt nå. Er det noen intensivsykepleiere her som kan fortelle hvordan de gikk frem? Det er vel ikke vanlig at "vanlige" sykepleiere får jobbe på intensivavdeling, om de ikke har jobbet i 40 år?

Link to comment
Share on other sites

På Intensivavdelinger jobber det oftest en liten gruppe sykepleiere uten spesialutdanning også, så den døren er på ingen måte låst. Hvor mye erfaring avdelingen krever kommer nok an på hvor desperate de er. Det er nemlig stor mangel på Intensivsykepleiere, men på grunn av at finansieringsordningene for studieplassene er såpass dårlige nå (i Oslo-området typisk 250 000.-/år som "stipend") er det hvert år plasser som ikke benyttes. Jeg tror derfor ikke du skal være redd for at C i snitt ikke holder. Noen steder krever at du forplikter deg til å ta videreutdanning innen gitt tid (en god praksis synes jeg), andre ikke.

 

På mitt sykehus tilbys det fra tid til annen en "kompetansehevingspakke". Det vil si at når du blir nyansatt går du på skole minst 1 gang i uken, mens du jobber under opplæring (kontaktsykepleier) de øvrige dagene. Jeg kom inn via et slik opplegg og synes det var lærerikt og trygt.

 

Som deg synes jeg det å kunne gi 100% til en pasient føles bedre enn å gi 50% til to eller fler pasienter. Samtidig er det fullt mulig å bli "vaskeklut" av bare en pasient.

 

Det jeg kanskje synes er mest krevende med jobben er at "liv og død"-aspektet kommer ganske nært. Opptil 40% av pasientene i intensivavdelingen dør, enten hos oss eller på post før de skrives ut. Dessuten møter vi mye pårørende i krise, også pårørende til pasienter som det etterhvert går bra med. Begge disse tingene tapper mye krefter og krever mye refleksjon... Og det er nok vanskelig å ikke dra med seg noen tanker hjem av og til.

 

Når det er sagt er det utrolig godt de gangene en kan si at "jeg/vi gjorde virkelig en forskjell for vedkommende og hans/hennes pårørende", og det gjør vi heldigvis ofte. :blink:

 

Lykke til, og velkommen blandt oss!

Link to comment
Share on other sites

Noe av det beste med å begynne i en spesialavdeling, syntes jeg var muligheten til å kunne konsentrere seg om en eller bare noen få pasienter, og gjøre en god jobb der, så jeg skjønner godt dine frustrasjoner :)

 

Det jeg egentlig tenkte å kommentere var hva det lønner seg å gjøre for å komme inn på spesialutdanning. Ja, det er et krav om to års praksis, men jeg vet fra flere steder at det har vært strukket litt i enkelte situasjoner. Ytterligere praksis gir ofte ekstrapoeng, og også praksis på såkalte "relevante avdelinger". En ting som mange ikke tenker på, er at også annen høyere utdanning gir ekstrapoeng, så det er absolutt ikke dumt å tenke på muligheten for å ta noen emner på universitet eller høyskole for å samle noen ekstrapoeng.

 

Nå er det fleste AIO-utdanninger finansisert ved at høgskolene/universitetene har som en del av sin rammefinasiering, og ikke som før da de var oppdragsfinansiert. Det gjør også at sykhusene/helseforetakene i mindre grad gir stipender, men de har likevel behov for spesialsykepleiere. Det gjør også at det innne enkelte spesialiteter har vært mindre rift om plassene, og enkelte utdanninger har ikke blitt fylt opp. Det gjør at det så absolutt er større muligheter for å komme inn på videreutdanning, selv om en ikke har 7-8 års erfaring og høyt karaktersnitt, noe som ofte var tilfelle for noen år siden. Bakdelen er at en ikke får en betalt utdanning, men husk at dette er en utdanning som gir studiepoeng og rett på studielån, og som blant annet hos oss (HiG) gir mulighet for innpasning i en master i klinisk sykepleie. Det er jo de færreste yrker forøvrig som kan få en betalt videreutdanning, som oftest er jo dette et valg en gjør for å komme videre i ens egen karriere.

 

 

Hvis dere lurer på noe om videreutdanning innen AIO, så bare ta kontakt!

 

mvh

lars.svarthaug@hig.no

http://www.hig.no/helse/sykepleie/aio

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy